Pieter Zwart
2019 - week 07

Abonnees, abonnees, abonnees

In januari 2017 hadden we bij VI een brutaal idee. In tijden van een nationale voetbalcrisis en een veranderend medialandschap waarin het steeds meer draait om snelle clicks en spannende quotes, begonnen wij met VI PRO, een platform dat kwaliteit verkiest boven snelheid.

Voor VI is een goed en compleet verhaal altijd belangrijker geweest dan sec het brengen van het snelle nieuws. VI weet wat er speelt in het topvoetbal én kent het verhaal erachter. Wij bestaan bij de gratie van voetballiefhebbers die overzicht en inzicht willen. Willen snappen wat er gebeurt en waarom. Erover willen praten met hun maten.

Onze uitdaging heeft jarenlang gelegen bij het vertalen van deze formule naar een ander medium dan ons weekblad. Dat had deels te maken met de markt die nog niet klaar was voor het betalen voor kwaliteitsjournalistiek op internet. Want dat is de enige manier waarop wij onze journalistiek kunnen blijven bekostigen: met steun van leden die bereid zijn om te betalen, zodat we het verhaal achter het voetbalnieuws kunnen blijven vertellen.

Gelukkig zien we die bereidheid iedere dag groeien. Met Spotify betalen jongeren voor muziek, met Netflix voor series en films en met initiatieven als Blendle en De Correspondent steeds vaker voor journalistiek. Dat zien we ook bij VI PRO, waar we ons ledenaantal twee jaar op rij hebben verdubbeld.

Voor organisaties die inzetten op kwaliteitsjournalistiek is dat de enige oplossing: abonnees, abonnees, abonnees. Dat is niet alleen overzichtelijker dan de aandacht van lezers doorverkopen aan adverteerders, maar ook veel leuker.

Pieter Zwart
Hoofdredacteur VI