Buma-Stemra
Collectieve beheersorganisatie op het gebied van muziekauteursrecht
2022 - week 07

Muziek en online platforms

Met Buma/Stemra zijn wij daar waar de muziek is. Het publiek en de markt bepalen waar dat is, wij volgen. Er wordt muziek gebruikt in kroegen, concertzalen en festivals, maar ook steeds vaker online.

Michiel LaanAls Manager Online onderhandel ik daarom met de online platforms waar het publiek muziek beluistert, zoals Spotify, Facebook en YouTube. Wij zorgen dat er goede afspraken worden gemaakt over vergoedingen voor dat muziekgebruik en dat het geïncasseerde geld bij onze leden komt.

Om die overeenkomsten te sluiten verdiepen we ons grondig in de businessmodellen van de betreffende partijen. Gaat het om bestaande partners dan analyseren we de data die binnenkomen en kijken we waar het goed gaat, waar punten van verbetering zijn, of de hoogte van de vergoeding nog klopt en of er meer mogelijkheden voor uitwisseling van gegevens zijn. We gaan kortom professioneel te werk. Zo werken we iedere dag aan het ecosysteem waar muziek beluisterd én gemaakt kan blijven worden.

Internationaal krijgen we een steeds betere dynamiek. Zo hebben we voor 178 landen directe deals gesloten met TikTok, Spotify en YouTube. Wat die deal inhoudt is te lezen op onze website: Van play tot pay. Door dit soort overeenkomsten zien we dat steeds meer internationale muziekauteurs zich bij ons aansluiten omdat ze vinden dat ze het beste af zijn bij Buma/Stemra.

Michiel Laan
Manager Online

De week van Buma-Stemra

Collectieve beheersorganisatie op het gebied van muziekauteursrecht
2022 - week 07