Article header image

Ster-inkomsten fors afgenomen

De Ster-inkomsten zijn in 2018 gedaald naar 166 miljoen euro. Dat is het laagste resultaat in twintig jaar. In 2017 was de opbrengst nog bijna 179 miljoen euro en in 2014 ruim 200 miljoen. Dat meldt NRC.

Terwijl de gehele tv-advertentiemarkt in Nederland met circa 3 procent groeide en de omzet van RTL Nederland toenam met 6,5 procent, daalde de Ster-opbrengst dus ruim 7 procent. Dat is niet alleen het gevolg van de dalende kijktijd onder met name jongeren. Ster-directeur Frank Volmer wijdt de daling ook aan de veranderingen in het commerciële beleid. Ster geeft sinds vorig jaar geen kortingen of bonussen meer aan mediabureaus. Ook spelen de verscherpte privacyregels een rol en het ontbreken van het Nederlands elftal op het WK. Traditiegetrouw leveren even jaren, met voetbalkampioenschappen of Olympische Spelen meer geld op.

Ster kan per 1 oktober reclame gaan verkopen bij NPO-programma’s op YouTube, zo staat in nieuwe beleidsregels van het ministerie van OCW. Dat kan dan mogelijk wat meer inkomsten genereren. In Den Haag circuleren momenteel intussen verschillende scenario’s om de publieke omroep geheel of gedeeltelijk reclamevrij te maken. Geen reclame voor 20.00 uur ’s avonds bijvoorbeeld. Of geen commercials rond programma’s voor kinderen.

Minister Arie Slob (Media, CU) neemt die scenario’s vermoedelijk op in zijn Mediabrief over de publieke omroep die binnenkort verschijnt.

Bron: NRC/BM

Terug naar overzicht