dinsdag 16 januari 2018

Stichting KijkOnderzoek krijgt concurrentie

Stichting KijkOnderzoek (SKO) krijgt concurrentie uit eigen gelederen. Het Duitse GfK Panel Services mag in Nederland het kijkgedrag meten door bijvoorbeeld smartphones te gebruiken. Dat oordeelde de rechtbank in Amsterdam dinsdag in een kort geding dat was aangespannen door SKO.

SKO heeft een contract met onderzoeksbureau Intomart GfK, dat de stichting exclusief voorziet van informatie over het kijkgedrag van de Nederlandse tv-kijker. Intomart is een dochter van GfK SE, waar ook GfK Panel Services onder valt. Die organisatie wil vanaf dit najaar ook het kijkgedrag meten, met een andere methode.

De partners van SKO zijn Nederlandse Publieke Omroep (NPO), Stichting tot Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (SPOT), Platform Media Adviesbureaus (PMA) en de Bond van Adverteerders (BVA). SKO verzorgt de kijkcijferrapportages voor de publieke en commerciële omroepen sinds 2002.

Bron: De Limburger/Broadcast Magazine

 

Bericht delen