Minder belastinggeld naar publieke omroep, meer ruimte voor reclame
zaterdag 29 april 2023

Minder belastinggeld naar publieke omroep, meer ruimte voor reclame

De landelijke publieke omroepen moeten het vanaf 2025 met minder geld vanuit de rijksoverheid stellen. Het kabinet heeft in de voorjaarsnota besloten de zogeheten rijksmediabijdrage met 24 miljoen euro te verlagen. Tegelijkertijd krijgt de NPO meer ruimte om geld te verdienen met reclame.

Door de bezuiniging daalt de bijdrage van het kabinet aan de NPO met een kleine 3 procent naar circa 847 miljoen euro in 2025. Maar door extra reclameopbrengsten blijven de budgetten van de publieke omroep “volledig op peil”, verzekert staatssecretaris Gunay Uslu (Media) via haar woordvoerder.

In 2021 mocht de NPO 10 procent van de zendtijd gebruiken voor reclame via Ster. Door een besluit van Arie Slob, de voorganger van Uslu, wordt dat percentage stapsgewijs afgebouwd naar 5 procent in 2026. De staatssecretaris komt hier nu deels op terug: ze wil toestaan om 7 à 8 procent van de tijd te gebruiken voor reclame.

De verlaging is een van de bezuinigingsmaatregelen die het kabinet neemt om de gevolgen van de stijgende lonen en prijzen en de oplopende rente op de staatsschuld op te vangen. Vrijwel alle ministeries moeten daar in meer of mindere mate aan bijdragen.

Bron: Nu.nl/BM

Bericht delen