Karin Walters, mediawethouder in Hilversum: “Ik ben een bouwer”
woensdag 6 september 2023

Karin Walters, mediawethouder in Hilversum: “Ik ben een bouwer”

In 2024 bestaat Hilversum 600 jaar. Wethouder Karin Walters hoopt van harte dat ook de gezichtsbepalende media-industrie in de Mediastad die mijlpaal volgend jaar zal aangrijpen om “er met z’n allen een mooie happening van te maken. Er is een subsidieregeling, dus kom maar op met die creatieve ideeën vanuit de media-industrie!”

Dat mediabedrijven, waaronder de sterke concentratie op het Media Park, voor de gemeente van cruciaal belang zijn, daarvan is uiteraard ook Walters zich zeer bewust. Tegelijkertijd constateert ze: “Bewoners en ondernemers in Hilversum weten lang niet altijd wat er zich allemaal afspeelt op het Media Park, en andersom doen mensen die daar werken af en toe ook alsof ze niet in Hilversum zitten, zal ik maar zeggen.”

“Ik hoef en wil daarin echt niet de regie te voeren, maar ik vind het wel belangrijk dat we als gemeente aan álle Hilversummers, of ze er nu wonen of werken, laten zien dat we echt dé Mediastad zijn en willen blijven. Ik zie veel kansen om de verbinding tussen de stad en het Media Park te vergroten.”

Karin Walters is inmiddels gepokt en gemazeld in de lokale politiek, maar de post Media (inclusief Media Park) is nieuw voor de wethouder namens haar partij Hart voor Hilversum, tevens eerste locoburgemeester. Verder in haar portefeuille sinds ruim een jaar: Financiën, Ruimtelijke Ordening, Wonen, Inclusie, Dierenwelzijn, ICT, Project Circusterrein, Project 1221, Project Bruisend Hart en Participatiebeleid.

“Ja, dat is veel, maar gelukkig heb ik steun van een goed ambtenarenapparaat. En ook met collega-wethouder Arno Scheepers op Economie zet Hilversum zwaar in op die mediaontwikkeling. Dat is ook wel logisch, want een kwart van de werkgelegenheid hier zit in de mediabranche. Niet alleen op het Media Park, maar ook in allerlei gebouwen, villa’s en bedrijventerreinen verspreid over de hele stad. Dat bepaalt mede ons imago en daar zijn we trots op.”

Flyeren
Walters komt oorspronkelijk uit de ICT. Ze studeerde Informatica, werkte dertien jaar lang bij KPN, Research en Telecom, en belandde vervolgens bij XS4all én in Hilversum. “Mijn man komt hier oorspronkelijk vandaan”, verklaart de geboren Alkmaarse, die al snel geïnteresseerd raakt in de plaatselijke politiek en zich aansluit bij de SP.

(Lachend) “Dan ga je eens wat flyeren en sta je voor je het weet op een lijst. Vervolgens kwamen we onverwacht goed uit de verkiezingen en moest die kleine SP ineens verzinnen wie wethouder zou worden. Dus ik heb toen, hop, mijn baan opgezegd. Dat was in 2006 en ik deed Financiën, Sociale Zaken en P&O. Bij de volgende verkiezingen lag ik er weer uit, maar ik ben toen wel SP-raadslid gebleven. Verschil van inzicht binnen de partij deed me vervolgens overstappen naar Hart voor Hilversum, want ik vond en vind de lokale politiek nog steeds hartstikke leuk. Ik ben in 2018 weer wethouder geworden en sinds vorig jaar dus voor de derde periode.”

“We gaan als gemeente
niet bepalen: zo moet het”

Je voorganger, Wimar Jaeger van D66, was heel actief en zichtbaar als mediawethouder. Hoe zie jij je eigen rol?
“Ja, Wimar stapte echt naar voren met eigen visies. Dat is in ieder geval in dit dossier niet mijn stijl. Ik wil graag faciliteren en ondersteunen wat nodig is om sterker te worden en groot te blijven, maar we gaan als gemeente niet bepalen: zo moet het. Dat is toch echt aan de betrokken partijen zelf, wij zijn niet ‘de media’. We proberen wel aan te jagen en bedrijven en organisaties bij elkaar te brengen, zoals voor de ontwikkeling van de Media Campus. Dat vinden we als gemeente wel een speerpunt, dat ook via onderwijs talent en innovatie meer tot bloei komt. De mediaontwikkelingen gaan dermate snel, ook op technisch vlak, dat Hilversum zelfs op wereldtoneel impact heeft, heb ik ervaren bij bezoeken aan verschillende mediabedrijven. Om daar voorop te blijven lopen, past volledig bij die campusgedachte en bij Hilversum als mediastad.”

Op welke termijn moet een en ander wat jou betreft gerealiseerd zijn als het om het Media Park gaat?
“Er gebeurt al heel veel, zoals de vestiging van de MBO-opleidingen media met negenhonderd leerlingen op het park, de Campusorganisatie die wordt opgezet, de opening van een restaurant, de samenwerking met de Hogeschool Utrecht. Wat belangrijk is voor de lange termijn, is een gedeelde visie. Dat zal wel even tijd nodig hebben, je hebt ook te maken met de zogeheten gebiedsagenda en bestemmingsplannen.”

“En nogmaals: Media Park Beheer zelf en de partijen die daar zitten, zullen er als eerste hun mening over moeten geven, wat of wie ze als een belangrijke aanvulling zien. We moeten gezamenlijk bedenken: hoe maken we het Media Park zo sterk mogelijk, waar hebben we allemaal wat aan? Ik ben een bouwer en denk niet in termijnen, zo van: dan en dan moet dat en dat bereikt zijn. Ik vind dat we dit afgelopen jaar al best hard zijn gegaan en zie ook dat binnen de MRA (Metropoolregio Amsterdam) en ROM Utrecht Region goede stappen worden gezet. Daar komen serieuze subsidies en investeringen voor media beschikbaar, waardoor we zo hard mogelijk kunnen lopen in de richting die we samen prettig vinden.”

“We moeten gezamenlijk bedenken:
hoe maken we het Media Park zo sterk
mogelijk, waar hebben we allemaal wat aan?

Walters noemt met name de zogeheten innovatieagenda die vorig jaar door de Nederlandse mediasector werd gepresenteerd tijdens Dutch Media Week. Een van de belangrijkste punten is een plan voor decentrale dataopslag. Iedere Nederlander zou een persoonlijke datakluis moeten krijgen, waarin gegevens over onder meer mediagebruik zijn opgeslagen. Alleen de gebruiker heeft de ‘sleutel’ van die kluis. De mediabedrijven willen samen kennis ontwikkelen om oplossingen te vinden voor grote uitdagingen op het gebied van privacy, infrastructuur, governance, services en datatools, waaronder gedecentraliseerde AI. Allemaal onontgonnen terrein, dat vraagt om onderzoek, ontwikkeling en experiment. Ook wil de mediasector inzetten op het creëren van virtuele en immersive content waarvoor op het Media Park de Metaverse Werkplaats is verrezen.

Uitdaging
“Die innovatieagenda was natuurlijk een mooie klapper vorig jaar”, constateert Walters. “Dutch Media Week kan echter nog wel een slag maken qua impact. Ondanks alle aandacht die we aan dit evenement schenken, kom ik af en toe mensen tegen die al jarenlang in de media actief zijn en zeggen: ‘Dutch Media Week? Nooit van gehoord’. Daar ligt een uitdaging en daar wordt volop aan gewerkt waardoor steeds meer partijen zich aan de Dutch Media Week verbinden. De programmering is dit jaar meer gericht op duidelijke doelgroepen, die ziet er echt interessant uit.”

“En ik denk dat ook de lol en trots op het Media Park wel wat meer nadruk mag krijgen. Als je een dag allerlei studenten over de vloer hebt die hun ogen uitkijken, maak er dan ook een echt feestje van met z’n allen. Zeker volgend jaar, als Hilversum 600 jaar bestaat, hoop ik dat we die mijlpaal ook tijdens Dutch Media Week goed kunnen vieren. Als gemeente hebben we gezegd: dat gaan we niet allemaal op het Raadhuis verzinnen, iedereen kan en mag meedenken. Dus ook tegen alle mediapartijen roep ik: laten we er met z’n allen een mooie happening van maken. Kom maar op met die creatieve ideeën!”

Bron: BM
Foto: Patrick Loosman

Bericht delen