BNN wil geen grijze publieke omroep
BNN wil voorkomen dat het publieke omroepbestel elitair en grijs wordt. Juist met amusementsprogramma’s slaagt BNN erin om jongeren aan de publieke omroep te binden. Dit zegt algemeen directeur Lucas Goes van BNN in reactie op de ingezonden brief van Henk Hagoort in de Volkskrant. Hagoort pleit hierin voor minder amusement en sport bij de publieke omroep.
Goes: “Juist door amusement en informatie met elkaar te mixen, weet de publiek omroep jongeren te bereiken. Dat heeft BNN de afgelopen tien jaar wel bewezen en dat is ook onze taak.”
Goes is het met Hagoort eens dat er bij lange na geen 22 omroepen nodig zijn om het omroepbestel pluriform te houden. “Om die reden is BNN al in gesprek met de VARA, omdat veel van hun programma’s een jong karakter vertonen. Nu er bezuinigingen van het nieuwe kabinet op ons afkomen, is de noodzaak om te fuseren alleen maar toegenomen. De gesprekken tussen de VARA en BNN waren tot nu toe verfrissend en inspirerend.”
Hagoort noemde specifiek het BNN-programma Sterretje Gezocht als voorbeeld van een programma dat niet echt bij de publieke omroep thuishoort. Goes: “We zijn professionals genoeg om programmatitels zelf kritisch tegen het licht te houden. Bij experimenten en vernieuwing loopt een omroep de kans dat programma’s mislukken. En die ruimte wil ik in de toekomst niet verliezen. Ik wil daarbij niet tegen een slagboom lopen. De publieke omroep is gelukkig sterk in vernieuwing, terwijl de commerciëlen graag succesvolle amusementsprogramma’s over een lange tijd uitsmeren.”
Bron: Culemborgse Courant