Wat gaan we kijken vanavond?
Waarbij je enige tijd geleden nog de vraag in de titel kon uitbreiden met de Waar-vraag, is dat in deze coronatijd volstrekt overbodig. Bioscopen zijn gesloten. Films, series en tv kijk je thuis voor de buis, op een tablet of op je smartphone.
En waar vroeger de Wat-vraag een vrij simpel antwoord had, (lineaire) tv, kun je tegenwoordig een rijke schakering van reacties verwachten: tv, opgenomen, uitgesteld, on demand, VoD, download, Netflix, Prime, Disney+, Videoland, et cetera. Een illegale download hoor je niet meer zo vaak tegenwoordig. Na de komst van Neflix is legaal ingeburgerd.
Uit recente onderzoeken van Telecompaper blijkt dat bijna de helft van alle Nederlandse huishoudens (47%) eind 2020 een abonnement op een SVOD-dienst had en meer dan een op de vijf (22%) had een abonnement op twee of meer van de diensten.
Door corona en de lancering nieuwe streamingdiensten groeide de totale markt voor betaalde tv- en videodiensten in Nederland in 2020 met 8% naar een waarde van bijna 2,5 miljard euro. De groei zat voornamelijk bij de SVOD diensten zoals Netflix, Disney+, Videoland, et cetera. Deze SVOD-diensten plusten met 39 procent en draaiden samen een omzet van meer dan 500 miljoen euro.
De TVOD-markt (onder andere Pathé Thuis) werd ook populairder door de maandenlange sluiting van bioscopen. Deze markt verdubbelde bijna in omzet. In het vierde kwartaal van 2020 vertegenwoordigde TVOD bijna zes procent van de omzet.
Als de VOD’s groeien, moet er ook iets minder goed gaan. Deze pijn zit hem een beetje in de reguliere tv-abonnementen in een of andere multiplay. De omzet is vlak en dat komt primair door prijsstijgingen. De kijktijd naar het grote scherm is de afgelopen jaren teruggelopen en cordcutting van het tv-abonnement komt steeds vaker voor. Vraag je de consument of hij overweegt om de tv-lijn door te knippen, dan zegt 24 procent – op termijn – deze intentie te hebben. De manier waarop we video consumeren, verandert steeds meer. 10 procent van de Nederlandse huishoudens heeft inmiddels geen tv-abonnement meer.
De tijd dat er geen smartbox meer nodig is, lijkt aanstaande. Een app op de Smart TV of via een mediabox heeft de toekomst. Geen dure set-top box bij je tv maakt een tv-abonnement goedkoper en mogelijk kunnen de aanbieders het tij nog keren. Dan wordt tv een soort ‘sambal bij’. Een maandelijks bedrag waarvoor het niet de moeite is om op te zeggen. Daarbij is het uiteraard relevant wat de kosten van de rechten gaan doen, en ook of er nog iets leuks te kijken is.
Maar gaan we als tv-alternatief dan massaal VOD-diensten stapelen? In alle huishoudens zijn Netflix, RTL’s Videoland en Disney+ de populairste betaalde SVOD-services met het hoogste aantal abonnees, gevolgd door NPO Plus en Amazon Prime Video. Ook nemen steeds meer huishoudens abonnementen op meerdere streamingdiensten af. De meest populaire combinaties waren Netflix met Videoland (16% van de SVOD-abonnees) en Netflix met Disney+ (7%). Met stijgende maandelijkse prijzen wordt het evenwel onaantrekkelijker om te stapelen. Account sharing lijkt een oplossing, maar daar zal zeker een keer tegen worden opgetreden. Netflix is dat al aan het uitproberen.
Aanbieder T-Mobile USA gooit de handdoek al in de ring. Het stopt met zijn eigen tv-product en adviseert Philo of YouTubeTV. Third party aanbieder over-the-top via de breedbandlijn. Een gouden toekomst voor NLZIET ligt in het verschiet.
Ed Achterberg
CEO Telecompaper
De week van Ed Achterberg
-
ΜaandagWat is waar?
-
DinsdagWanneer is groot te groot?
-
WoensdagWat gaan we kijken vanavond?
-
DonderdagHet is oorlog!
-
VrijdagElektrisch rijden is goed voor je tanden