Elektrisch rijden is goed voor je tanden
Het was gisteren een mooie dag. Niet te warm (zoals woensdag) maar goed te doen, zeker uit de wind. De dag was ook uniek, omdat ik mijn nieuwe auto binnen drie maanden voor het eerst naar de garage bracht.
Niet voor een zomerbandenwissel of lekkende koppakking, maar voor een software update. Zo’n update die mijn smartphone regelmatig in een avondje afrondt. Niet bij deze auto. Zover ik begreep, staat hij (of zij) bijna een volle dag aan de USB-stekker. Of althans, ik kan hem morgen einde van de dag weer ophalen. Hopelijk met mooie nieuwe features en een verbeterd batterijbeheer.
Volgens de specificatie van de fabrikant doet de auto 420+ kilometer met een volle accu. Afgelopen weken een paar keer getest en kwam niet verder dan 360 km bij aanvang. Een aangezien je de accu meestal tot 80% oplaadt, heb je een gemiddeld bereik van 290 km. Iets meer kilometers of de mogelijkheid om – zonder verlies van afstand – iets meer te doen met de verwarming/koeling zou mooi zijn.
Maar eigenlijk is ook de huidige afstand is voor mij – zeker in deze coronatijd – meer dan perfect. De auto rijdt lekker, accelereert super en is muisstil. Het verbruik is super met +/-18 KwH / 100 kilometer = x 0.25 cent = 4.5 cent / kilometer. En nul uitstoot. Een echte aanwinst.
Natuurlijk zijn er een paar dingen op aan te merken, zoals de-iets-over-de-top bediening maar dat zal wel met mijn leeftijd te maken hebben (54 jaar :). Deze bediening met die tastsensoren is niet altijd handig. Zeker niet als je op de snelweg rijdt. Dan is een ouderwetse potmeter veel handiger. Je luistert zomaar naar een andere radiozender als je niet oplet.
Ook niet handig als je even moet wachten op response. De snelheid van de interface houdt geen gelijke tred met de acceleratie. In vergelijking met een Apple of Samsung is het qua response behelpen. Hopelijk brengt de update daarin verandering. Iets slimmer geprogrammeerd en een paar milliseconden zijn gewonnen. Toch gek als ze bezuinigd zouden hebben op de processors?
Een groot voordeel van elektrische auto’s is natuurlijk ook de extra ruimte. Maar dan zou het wel handig zijn als er ook meer plekken zijn om iets op te bergen. Aan ruimte an sich heb je in een auto niet zoveel.
En als je dan een eigen elektrische auto hebt, dan zie je ze plots overal rijden. Het valt op. Alsof we het tipping point aan het naderen zijn. De diverse fabrikanten vallen over elkaar heen met het geven van jaartallen wanneer ze stoppen met de verkoop van verbrandingsmotoren. Bij sommige is het al binnen tien jaar zover. We zitten blijkbaar aan het begin van de hockeystick en dat is een goede ontwikkeling.
Een onverwacht bijeffect van elektrisch rijden is evenwel dat ik niet meer bij de lokale pomp kom. Om te tanken en een zakje snoep te kopen voor de lekkere trek onderweg. Maar het is wel gezonder. Dus niet alleen winst voor het milieu, maar ook voor mijn gezondheid.
Ed Achterberg
CEO Telecompaper
De week van Ed Achterberg
-
ΜaandagWat is waar?
-
DinsdagWanneer is groot te groot?
-
WoensdagWat gaan we kijken vanavond?
-
DonderdagHet is oorlog!
-
VrijdagElektrisch rijden is goed voor je tanden