Roze aromat
“Ik vind het prima als mensen mij niet moeten, niet iedereen heeft goede smaak.” Aldus Cherry-Ann, één van onze Real Housewives of Amsterdam, in haar openingsquote.
Goede smaak, daar wordt reality-tv niet snel onder geschaard. Het wordt vaak niet als prestigieus gezien, zelfs een beetje op neergekeken, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik hou van reality, en met mij meer dan een miljoen Nederlanders. Reality is een beetje de aromat onder de televisiegenres: veel Nederlanders genieten van deze smaakversterker, maar volgens de etiquette hoort het niet!
Vandaag ben ik bezig met een nieuwe realityserie. Ik kan er nog niet veel over zeggen (het lot van een programmaontwikkelaar), maar het geeft een uniek kijkje in het leven van een bijzondere familie. Ik ontwikkel veel binnen dit genre, van docusoaps tot datingshows. Reality is inmiddels één van de pijlers van Concept Street geworden. We produceren voor lineaire zenders, maar juist ook voor streamingplatforms; het is hét genre dat de transitie van lineair naar on demand met gemak heeft overleefd. En niet alleen overleefd, het staat voorop als het gaat om nieuwe abonnees. Echte meisjes, Bling Empire, MAFS… Iedereen kijkt het, maar waarom noemen we het dan toch ‘guilty’ pleasure? Alsof je er stiekem niet van mag houden.
Laatst was ik terug op de universiteit waar ik heb gestudeerd. Toen ik de statige Oudemanhuispoort in Amsterdam binnenliep, voelde ik de twijfel ineens binnensluipen. Waar mede-alumni kwamen vertellen over hun PhD-traject of arthouse filmfestival, heb ik van mijn liefde voor reality mijn beroep gemaakt. Gelukkig was de twijfel totaal overbodig, want zelfs (of juist?) deze collegezaal zat vol met realityfans. De reunion van RHOAMS zat nog vers in hun geheugen, en ze konden niet wachten op de comeback van Roy Donders.
Daarom pleit ik voor meer prestige voor reality-tv. Er worden geweldige verhalen verteld, de production value wordt steeds hoger, en het bereikt miljoenen kijkers. Dus laten we niet langer onze liefde voor reality verbergen, maar er trots op zijn. Zoals als de roze aromat die Real Housewife Djamila zonder gêne over haar bord strooit.
Robyn van Bosstraten
Head of Development bij Concept Street