Helmut Ramak
Head of Marketing/Business Development bij ODMedia
2021 - week 05

Rollercoaster

Onwards and upwards is voor mij een adagium waar ik naar streef, naar probeer te leven en toe te passen in mijn zakelijke en privéleven. Niet bedoeld als een soort van Ratelband-zinnetje of een self motivational poster aan de muur met de zee en meeuwen, maar als een stuk van je levensfilosofie.

De enige constante in het leven is de voorwaartse beweging die we allen ervaren en, in mijn optiek, moeten proberen om te zetten naar een opwaartse. Onwards and upwards zit ook in het DNA van ODMedia ingekapseld en dat is waarom ik eigenlijk elke dag (vaak) met een glimlach aan de slag ga om de toch wel ambitieuze (global) doelen na te streven. We hebben hiervoor een strategie uitgestippeld en steeds meer partijen uit alle hoeken van de wereld weten ons te vinden. Gaaf om in die flow te zitten en soms worden de collega’s ook gek van mijn enthousiaste Duracell konijn-gestuiter met betrekking tot deze ontwikkelingen.

2020 was een enorme rollercoaster. Op zakelijk gebied omdat projecten tot wasdom kwamen zoals de lancering van Amazon Channels in verschillende landen, een goed lopend wereldwijd filmkanaal op YouTube, een prestigieuze documentaire als White Noise die door ons in Amerika werd gelanceerd en een hoop andere projecten die op hun plek vielen (of soms ook nog niet). Ik ben echt oprecht trots op de teams (collega’s) die dat mede mogelijk hebben gemaakt. Normaal gezien zouden we een knalfeest hebben gehad om het te vieren, maar goed, daar kwam wat tussendoor. Dat halen we vast wel dit jaar in met een Project X-achtig feest. Hou de krant in Utrecht in de gaten.

Privé was het ook een pittig jaar. Ik mocht met ODMedia mee naar de EFM-beurs in Berlijn en heb met een hoop partijen kunnen praten over wat wij nou precies doen. In één woord ge-wel-dig om te mogen rondlopen. Op 21 februari (de beurs begon op de 19de) werd ik 40. Dat moest natuurlijk gevierd worden de avond ervoor.
We waren heerlijk in een Thais restaurant aan het eten en toegegeven, ook best wel een paar biertjes aan het nuttigen. Het bleek van korte duur, mijn vrouw belde in tranen op om te vertellen dat mijn vader (79) onverwacht overleden was, het verdriet. 2020 was ook het jaar dat we er achter kwamen dat we een zoon kregen, het geluk.

Als ik daardoor iets bevestigd heb gekregen in 2020, is dat je moet handelen met durf, overtuiging en passie. Dat (af)wachten vaak het pad is naar uitstellen. Doorpakken, op je bek gaan, leren, luisteren, je overwinningen vieren met je team, familie en vooral opwaarts momentum behouden. Die aanpak een onderdeel van je authenticiteit laten worden zodat je als mens, marketeer, zoon of vader net weer wat meer gelaagdheid en ervaring meeneemt in je werkzaamheden en familieaangelegenheden.

Vandaag gaan we praten met een partij die meer dan 280+ miljoen gebruikers (per maand!) heeft, kijken waar we staan met pitches, presentaties en potentiële klanten. Hoe we van die achtbaan waar we in zitten een themapark kunnen maken voor onze klanten. Kan niet wachten!
Verder nog iets menselijks. Knuffel je soms gewoonweg irritante kinderen, omarm (digitaal) je ouders of bel ze even op. Ze snappen misschien he-le-maal niks van wat je doet in het dagelijkse leven, maar hoe oud je ook bent, geniet van elkaar waar mogelijk. Fijne dag weer!

Helmut Ramak
Head of Marketing / Business Development ODMedia

De week van Helmut Ramak

Head of Marketing/Business Development bij ODMedia
2021 - week 05