Helmut Ramak
Head of Marketing/Business Development bij ODMedia
2021 - week 05

Innovatie

Weet je nog dat je Snake op die onverwoestbare Nokia speelde? Toen kwam de Blackberry, de MDA Vario en een hoop andere telefoons die ervoor zorgden dat je, met kramp, mailtjes zat te sturen.

Ik heb wel eens met iemand in de auto gezeten die, rijdend in Frankrijk, met twee Blackberries tegelijk aan het bellen en mailen was met China en zijn collega aan de andere lijn. Eigenlijk was hij compleet gek als ik daar, met een glimlach, aan terugdenk.
De grootste innovatie moest nog komen met de Apple iPhone, een visionair apparaat dat de ‘gewone man en vrouw’ toegang gaf tot haast science fiction-achtige technologie (kijktip: Steve Jobs met een geniale Fassbender). Nu wisselen we deze tech wonders in als oud papier en kan je er praktisch nucleaire raketten mee afschieten qua rekenkracht. De mobiel is daarbij essentieel geworden in de consumptie van content in allerlei vormen, met daarbij legio apps in de respectievelijke stores.

Content is escapistisch vermaak. Als mensen werken we hard en zoeken we mentale verkoeling in sport, entertainment en wat voor jou van toepassing is. Dat was al zo in Rome met de mensen die naar de gladiatoren zaten te kijken en dat doen we nu nog steeds, iets minder gewelddadig als het goed is, als we The Queen’s Gambit, American Gods of andere content kijken op de mobiel, tablet, pc of tv.
Als je die iPhone innovatie pakt in 2007 zijn we in een krappe veertien jaar van een gimmick naar een essentieel onderdeel van je leven gegaan. Dit geldt ook voor andere dagelijkse apparaten zoals de voorheen ‘domme’ tv’s. Smart devices zijn intelligente content communities aan het worden.
Een Samsung TV+, een Huawei, een T-Mobile en een hoop andere partijen die in de coulissen staan te trappelen, activeren hun miljarden devices zodat consumenten drempelloos content tot zich kunnen nemen. Letterlijk effortless watching. We gaan van share of wallet naar, dat is al een paar jaar aan de gang, de share of minute. De innovatie ligt in het effectief open zetten van de content poorten. Wil jij world wide wrestling kijken uit 2001? Geen probleem, in de VS is er een kanaal voor waar je het, vaak nog ondersteund met advertenties, kunt kijken.

Lean in and lean back. Deze terminologie wordt gebruikt om te beschrijven hoe content wordt genoten. De consument is aandachtig (lean in) of gebruikt het als achtergrond (lean back). In beide gevallen vaak ook nog de mobiel in de hand. Daarin ligt de uitdaging en innovatie die ik in 2021 voor mij zie. Het doorschakelen naar de volgende versnelling van contentbeschikbaarheid via Channels, AVOD en FAST voor de consument en content owners. Ik geloof 100% in AVOD en de multi-beschikbaarheid van content crossplatform en cross target audience. Maar deze column is al te lang om daar verder op in te gaan.
Vandaag ga ik weer met cijfers aan de slag voor een Amazon-kanaal, nemen we een rechtendatabase door en ga ik ook even flink door de mails heen. Maar ook facturatie checken. Dat laatste is nou niet echt mijn meest favoriete bezigheid, maar het is tegelijkertijd wel goed om te zien wat dingen waard zijn en collega’s ook te laten doordringen van worth of service.
Nog één dag voordat we weer het weekend in zullen gaan. Nog één dag een column en dan hoef ik niet meer 83 keer te lezen of ik geen spelfoutjes gemaakt heb. Fijne dag.

Helmut Ramak
Head of Marketing / Business Development ODMedia

De week van Helmut Ramak

Head of Marketing/Business Development bij ODMedia
2021 - week 05