Jantien van Tol
Talent Coach Talpa Network
Jantien van Tol
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Radio op maat

donderdag 21 november 2019
Jantien van Tol

Van mijn zorgvuldig bij elkaar gespaarde zakgeld kocht ik een mengpaneel. Mijn moeder keek mij bedenkelijk aan. Om daarna twee cd-spelers te kopen. Mijn moeder keek mij nog bedenkelijker aan en vroeg: “Waarom twee, aan één cd-speler heb je toch genoeg?”

Elke keer als ik weer voldoende had gespaard, kocht ik een nieuw onderdeel voor mijn studio die uiteindelijk de fijnste plek in mijn slaapkamer werd. En op vrijdag om 06.00 uur de wekker zetten om vervolgens 24 uur lang naar de Volle Vrijdag van Veronica te luisteren.
Een herkenbaar beeld voor iedereen met een radiopassie. Hadden we niet allemaal een studio in onze slaapkamer toen we een jaar of veertien waren? Waren we niet allemaal aan de radio gekluisterd als onze favoriete programma’s te horen waren?
Maar goed, dat zijn oude verhalen van inmiddels wat oudere mensen. Een veel gehoorde opmerking is dat jongeren niet meer naar de radio zouden luisteren, maar alleen nog naar hun eigen playlist. En willen vloggen of influencer op social media worden.

Maar in de praktijk blijkt dat radio ook voor hen een belangrijke rol speelt. Het media-aanbod is diverser geworden. Op alle mogelijke manieren komt de informatie en entertainment naar je toe. En radio is daar absoluut onderdeel van. Jongeren geven zelf aan graag naar hun eigen playlist te luisteren, maar dat radio nog steeds ‘het vriendje’ is. Radio zorgt voor gezelligheid, actualiteit, plezier en aansluiting in de waan van de dag. En radio geeft je de muziek waar je zin in hebt.
Naast hun eigen playlist vinden ze dat radio dus nog steeds een unieke functie heeft. Maar waar en hoe ze kunnen luisteren, zal blijven veranderen. Jongeren willen namelijk het liefst zoveel mogelijk op één plek: zelf playlists maken of beluisteren, radio en audiofragmenten beluisteren en invloed uitoefenen op hun ‘radio/muziekdag’.
Gemak en controle is dus belangrijk. En als we straks echt mee kunnen denken met de luisteraar in apps, dan kunnen we ze nog beter bedienen. Of ze een kort of lang nieuwsbericht willen hebben, welke muziek, audiosnacks, podcasts et cetera. Radio op maat zonder dat je maar iets hoeft te missen.
En de makers dan? Zijn daar nog jongeren die zich aanmelden? Gelukkig zijn er inderdaad nog genoeg vijftienjarigen die een demo of brief sturen. En ja, er zijn ook nog jongeren die een radiostudio in hun slaapkamer hebben!

Jantien van Tol
Talent Coach Talpa Network