Marc van der Ree
2018 - week 39

Onderscheiden

Met een voortdurende stroom aan online nieuwsberichten, de dagelijkse nieuws- en actualiteitenrubrieken, talkshows, de veelheid aan radiozenders en natuurlijk ook kranten en tijdschriften met hun digitale uitdagingen, vissen we allemaal in dezelfde vijver.

Als iedereen hetzelfde gaat doen, blijft uiteindelijk maar een klein aantal spelers over. En hoewel ik het zou toejuichen als er meer samengewerkt zou worden om een vuist te kunnen maken richting grote buitenlandse nieuwsaanbieders: binnen samenwerkingsverbanden moet er juist ook ruimte zijn voor eigenheid. Wie zich durft te onderscheiden, heeft bestaansrecht.

Voor de regiojournalistiek bijvoorbeeld liggen er kansen: door intensiever samen te werken met lokale partijen en burgers meer bij nieuwsgaring te betrekken, raak je dieper geworteld in de samenleving en word je daardoor relevanter en urgenter. De nieuwsconsument wil echt niet alleen weten wat er landelijk of mondiaal speelt, ook aan nieuws uit de buurt is behoefte. Als je dat nieuws goed verpakt en slim verspreidt over je digitale platforms en je publiek blijft volgen in zijn behoeften, blijf je aantrekkelijk.

Dat geldt voor Hart van Nederland natuurlijk evenzeer. Onlangs hebben we onderzocht wat de belangrijkste redenen zijn om naar de late editie om 22.30 uur te kijken: omdat Hart van Nederland nieuws brengt dat je niet bij de NOS of RTL ziet. Uit datzelfde onderzoek werd duidelijk dat de kijker niet alleen landelijk of regionaal nieuws wil zien, maar een mix van beide nieuwstypes.

Om de nieuwsconsument aan je merk te blijven binden, zal je datgene moeten bieden waar die consument behoefte aan heeft en ze daarin niet teleurstellen. Tegelijkertijd moet je ze blijven verrassen en zonder de kijker kwijt te raken, blijven vernieuwen. Zeker om 22.30 uur ’s avonds hebben veel mensen al de hele dag nieuws geconsumeerd. Hoewel er altijd vraag zal zijn naar het laatste nieuws en een overzicht van de dag én we ook ander nieuws brengen dan bij de collega’s is te zien, zijn wij nu gestart met een andere behoefte van onze huidige kijker: extra duiding en verdieping, maar wel op de manier die Hart van Nederland zo onderscheidend maakt: betrokken en dichtbij.

Marc van der Ree
Hoofdredacteur Hart van Nederland

De week van Marc van der Ree

2018 - week 39