Marc van der Ree
Hoofdredacteur Hart van Nederland
Marc van der Ree
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Bubbel

dinsdag 25 september 2018
Marc van der Ree

Nieuws verslaan is altijd een interpretatie van de feiten. Zodra een journalist ermee aan de slag gaat, doet ‘ie dat vanuit zijn (culturele) achtergrond, belevingswereld en interessegebied.

Het is geen geheim dat veel journalisten in de Randstad wonen en werken. De meeste grote nieuwsorganisaties zijn er gevestigd. Niks mis mee natuurlijk, maar laten we ervoor waken dat er een Randstedelijke bubbel ontstaat die maatstaf wordt voor hoe over nieuws wordt gedacht en hierdoor mogelijk ook de binding met de kijker of lezer thuis uit het oog wordt verloren.
Dat geldt natuurlijk ook voor onze redactie die in Amsterdam is gevestigd. Ook wij moeten ons daarvan bewust zijn. Wat vindt de nieuwsconsument die Hart van Nederland op tv of online volgt belangrijk, welke thema’s raken hen het meest? We proberen goed te kanaliseren wat er in de samenleving speelt. Alleen maar zenden, is niet langer voldoende om de consument vast te houden. Interactie met het publiek via socials, tiplijn en direct contact met onze verslaggevers in het land zijn een must.
Wat mij betreft blijft de ‘zwarte pieten’ discussie een goed voorbeeld van die bubbel waar ik het net over had. Die discussie bleek vooral in de Randstad een issue. De vanzelfsprekendheid dat zwarte piet een racistische oorsprong had en daarom plaats moest maken voor een alternatieve piet, speelde in de ‘rest’ van Nederland nauwelijks. Maar de ‘publieke’ opinie was inmiddels in kleine kring bepaald en daarbinnen leek geen ruimte voor andersdenkenden.
Aansluiting vinden met je publiek vergt onderhoud. Om het groeiende wantrouwen tegen ‘de media’ te verkleinen en het vertrouwen in de journalistiek te vergroten, kan het zeker geen kwaad nieuwsorganisaties meer open te zetten voor de nieuwsconsument. Laat ze bijvoorbeeld via Facebook Live meekijken tijdens inhoudelijke vergaderingen, hoe onderwerpen tot stand komen en keuzes worden gemaakt. Een transparante en toegankelijke redactie voorkomt misschien ook wel dat je je te veel in je eigen bubbel terugtrekt.

Marc van der Ree
Hoofdredacteur Hart van Nederland