Niels Baas
2019 - week 25

NLZIET al gezien?

Uit vrijwel elk recent onderzoek blijkt dat we steeds minder traditioneel en meer online naar tv- en videocontent gaan kijken. NLZIET speelt hierop in door een platform te bieden, waarbij consumenten in hoge kwaliteit live, (lang) terug en vooruit tv-programma’s kunnen kijken. Samen met mijn team ben ik de afgelopen tijd zeer actief om onze dienst onder de aandacht van het Nederlandse publiek te krijgen.

Het gaat goed met NLZIET! Dat zien we bijvoorbeeld terug op gebied van het groeiende aantal gebruikers en de hoge NPS-scores die we terugkrijgen uit klanttevredenheidsonderzoek. Toch is er op het gebied van naamsbekendheid nog een hoop te winnen.

Want ondanks dat we inmiddels 21 live kanalen en het grootste Nederlandse on-demand tv aanbod hebben, zijn we nog lang niet bij alle Nederlanders bekend. Het vergroten van de naamsbekendheid doen we door het voeren van campagnes via tv-, radio- en online kanalen van onze achterban maar ook daarbuiten. Daarnaast zetten we promoties op met diverse partners en doen we PR-acties om NLZIET meer bekend te maken. En met succes: uit recente cijfers van een intern onderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau MWM2 blijkt dat de naamsbekendheid in een half jaar is verdubbeld naar ruim 30%.

Vandaag las ik ook de laatste versie van het voor velen wellicht bekende jaarlijkse Mary Meekers 2019 Internet Trends rapport. Dit rapport werd overigens door sir Martin Sorrel aangehaald tijdens een gesprek met Rick Nieman tijdens de International Media Top Convention afgelopen 12 maart. Dit zeer uitgebreide rapport (333 slides… pff) is absoluut de moeite waarde om door te bladeren als je op een of andere manier bezig bent met online.

Voor NLZIET was onder meer slide 31 interessant, want hierin stond de uitslag van een enquête onder streamingdienst gebruikers uit meerdere westerse landen. Aan hen werd gevraagd wat nu de reden is waarom ze een nieuwe streamingdienst proberen. Op zich niet heel verrassend dat het gratis kunnen proberen een van de belangrijkste redenen is. Daarna kwamen content aanbod, exclusieve content en uiteraard een goede user experience. Met NLZIET proberen we zo goed mogelijk in te spelen op 3 van deze 4 redenen. We missen echter nog 1 belangrijke ‘reason to try’: NLZIET Originals. Oftewel exclusieve content om potentiële gebruikers te overtuigen om een proefabonnement te nemen. Het zou geweldig zijn als we dit in de toekomst met elkaar kunnen realiseren!

Niels Baas
Managing Director NLZIET