Meedoen belangrijker dan winnen
Ja hoor, daar stond ik dan deze week op het podium als ‘vrijwilliger’ uit het publiek. Had ik maar niet op de tweede rij moeten gaan zitten. Of ik mee wilde doen aan een korte mediaquiz, ten overstaan van al mijn collega’s bij Beeld & Geluid.
Ik verloor met afstand, maar nadat ik zes keer als fan van Team NL bij de Olympische Spelen was, realiseerde mij meteen dat meedoen belangrijker was dan winnen. Toegegeven, een quizje doet het altijd goed om het publiek te betrekken bij je verhaal. Net als een ja-nee-interview, grappige video, petje-op-petje-af.
Iedereen kent dit soort interactieve werkvormen tijdens een tv-show of congres wel. Gek toch, dat we bij lange vergaderingen en heidagen vaak minder creatief zijn. Wat zou het opleveren als we de creatieve formats die we als mediaprofessionals voor tv en online ontwikkelen, ook zouden inzetten in onze eigen organisaties?
Probeer het eens! Begin voordat je de agenda van de volgende heidag samenstelt, eerst met de drie O’s op papier te zetten:
Objective: wat is eigenlijk het doel dat we met elkaar willen bereiken? Willen we elkaar inspireren? Draagvlak creëren? Gaat het om een uitwisseling van meningen? Of willen we een moeilijke beslissing nemen?
Output: wat heeft de heidag concreet opgeleverd? Een visie? Een projectplan? Een routekaart? Een stip op de horizon?
Outcome: wat is de uitkomst voor het team aan het einde van de sessie? Begrijpen we elkaar beter? Werken we beter samen? Hebben we energie gekregen? Hebben we er zin in?
Combineer dit met een goede moderator van de vergadering, zodat iedereen zich veilig en betrokken voelt en dus actief meedoet. Dan heb je een gouden combinatie. Want zeg nou zelf, op zo’n heidag is meedoen toch belangrijker dan winnen?
Helen Meijer
Manager Educatie Beeld & Geluid
De week van Helen Meijer
-
ΜaandagBest bewaard geheim
-
DinsdagNieuwswijsheid
-
WoensdagFake News
-
DonderdagMeedoen belangrijker dan winnen
-
VrijdagModernste media-educatie ter wereld