Arthur Vierboom
Media-innovator en eigenaar Social Video Desk
Arthur Vierboom
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Lokale omroep in quarantaine

maandag 4 mei 2020
Arthur Vierboom
Media-innovator en eigenaar Social Video Desk

Zo’n veertig dagen na het begin van de ‘quarantaine’ zijn we weer terug bij af. Er is nog steeds een virus. Het is nog steeds besmettelijk. Er gaan nog steeds mensen dood. En er is nog geen vaccin.

Het virus kan ieder moment weer oplaaien. Maar optimisme kan helpen en blijkbaar willen we gewoon verder. Wie de afgelopen tijd goed om zich heen keek zag veel creativiteit.
In Houten, waar ik woon, is corona behoorlijk actief geweest. Houten prijkte aan het begin van de crisis zelfs nog even – voordat Brabant oprukte – bovenaan lijstjes met de meeste besmettingen in Nederland.

Qua media betekende dat lokaal twee dingen. De lokale omroep met zo’n zeventig vrijwilligers viel – vanwege de vele kwetsbare en oudere vrijwilligers – bijna volledig stil. Het in Houten populaire lokale huis-aan-huisblad ’t Groentje moest vrijwel direct de noodklok luiden.
Adverteerders haakten op grote schaal af en de krant die deel uitmaakt van de BDU was direct – en nog steeds – in de gevarenzone. Op de radio bij de lokale omroep kon de krant haar vers bedachte premium model onder de aandacht brengen.

Op een moment dat thuiswerkend Houten de media het meest kon gebruiken, leek het erop dat beide moesten verzaken. Gelukkig was er nog wel Matthijs van Nieuwkerk –-onze rots in de branding op de landelijke televisie – maar ook dat zou ook niet lang meer duren.

Lokale omroep Houten klein

De jonge vrijwilligers van Omroep Houten stonden op en er was direct een nieuw programma, ‘Houten Tegen Corona’, waarin dagelijks de burgemeester en een lokaal bekende huisarts een vaste plek hadden.
Iedereen die nog wel de studio in mocht, kreeg zijn eigen plopkap. De oudere vrijwilligers van de lokale omroep namen de rol van redactie op zich in en communiceerden dagelijks via een groepsapp over de onderwerpen en leverden complete draaiboeken aan. Vrijwilligers bleken ook uiterst nuttige correspondenten in de uitzending.

En dan blijkt radio ineens de enige plek waar je geen anderhalve meter afstand hoeft te bewaren.

Arthur Vierboom
Media-innovator en eigenaar Social Video Desk

Bericht delen