
Les 1: Wie goed doet, goed ontmoet
Het begon met een klein artikeltje in het Parool: ‘Man geeft nier cadeau in supermarkt’. Ik las het op de kamer van collega Petra Hoogstad. De oproep om een nier cadeau te geven hing op het vraag-en-aanbodbord van een Albert Heijn ergens in Friesland. Ik werkte als Format Creative bij Endemol in Aalsmeer. Binnen tien minuten had ik het format op papier.
Het belandde op het bureau van Paul Römer, die het doorgaf aan Peter Langenberg, waarna het daarna terecht kwam bij BNN-voorzitter Laurens Drillich. En zo was De Grote Donorshow geboren. Het snelste idee ooit, met de grootste impact. Letterlijk de hele wereld had het erover. En belangrijker: het zette orgaandonatie écht op de kaart. Uiteindelijk leidde het zelfs tot de nieuwe Donorwet.
Het maatschappelijk impact maken, iets goeds doen, heeft me daarna nooit losgelaten. En toen Anouk Last en ik vijf jaar geleden LifeHunters begonnen, in een land met 25.000 (!) andere reclamebureaus, vroeg ik me af: wat maakt echt ons anders?
Ik dacht terug aan De Grote Donorshow. En besloot: dít is onze basis. Zo ontstond ons specialisme: Helpful Brandstories. Campagnes die mensen helpen. Die inspireren, leren of nieuwe inzichten brengen. Niet alleen sympathiek, maar ook effectief. Want helpen werkt. Voor consumenten én voor merken.
Een mooi voorbeeld? Onze campagne voor Veilig Leren Lezen van uitgever Zwijsen. Uit onderzoek bleek dat één juf in groep 3 méér dan duizend kinderen leert lezen in haar loopbaan. Een inzicht dat niemand eerder zo zag, en dat massaal werd opgepikt door media als Hart van Nederland, LINDA en AD. Bekijk de video hieronder.
De les? Wie goed doet, goed ontmoet. En wat begon als een format, is nu een overtuiging.
Mark van der Werff
Founder & Creative Director LifeHunters

De week van Mark van der Werff
-
ΜaandagLes 1: Wie goed doet, goed ontmoet
-
DinsdagLes 2: Soms moet je iets groots loslaten
-
WoensdagLes 3: Eerst smeren, dan serveren
-
DonderdagLes 4: Zonder risico, geen goede pitch