Inspelen
“Wat ga je doen bij de NPO? Mijn kinderen kijken echt geen tv meer hoor.” Dit was één van de reacties toen ik eind vorig jaar begon als netmanager van NPO Zapp/Zappelin, de kinderzenders van de publieke omroep. De twaalf jaar ervoor maakte ik jongeren- en kinderprogramma’s bij de EO, waarbij ik eindredacteur en medebedenker was van programma’s als Checkpoint, Anti Pest Club en TopDoks.
Het klopt dat kinderen minder lineair kijken. Wat grappig is om te ontdekken, is dat jonge kinderen lineaire televisie eigenlijk niet goed snappen. Want als je door twee klikken bij je favoriete filmpje van Buurman & Buurman komt, waarom moet je daar dan op wachten tot het op tv komt? Onbegrijpelijk. En geeft ze eens ongelijk. Oudere generaties vinden on demand kijken een verworvenheid maar voor de nieuwste generaties is het gewoon. Water uit de kraan.
Doordat het kijkgedrag van kinderen enorm verandert, worden alle wereldwijde publieke kinderzenders enorm uitgedaagd. Zelfs het oppermachtige BBC komt bij kinderen veelal op de derde plek na YouTube en Netflix. Maar als publieke omroep heb je sterke wapens: bevlogen makers, inhoudelijke doelstellingen en – niet onbelangrijk – budget. En doordat er nu meerdere platforms zijn waar je kinderen kan bereiken, is er een veelzijdiger en uitdagender speelveld ontstaan.
Overigens moeten we niet vergeten dat we met de publieke kinderzender elk kind in Nederland bereiken: met het Jeugdjournaal en het Klokhuis tot SpangaS en SchoolTV. De populaire jeugdserie Brugklas werd vorig jaar maar liefst 8,5 miljoen keer gestreamd en staat daarmee bovenaan in de streaming-top van Nederland.
Ik ben zelf niet zo bang voor al die verandering. Het houdt ons bij Zapp en de omroepen bij de les om na te denken over wat belangrijk is voor kinderen en hoe we ze kunnen bereiken met goede publieke inhoud. Daarbij hou ik me vast aan een persoonlijke leidraad. Ik herinner me een tip van een vriendin die kinderpsycholoog is.
Ik speelde met haar zoontje van 2 jaar. Ik hield steeds een nieuw speeltje voor zijn neus in de hoop hem te interesseren. Mijn vriendin zei: ”Je kunt beter hem volgen in zijn spel. Doe mee met wat hij aangeeft.” Inspelen heet dat. En dat is wat doen bij Zapp. 24/7, 365 dagen per jaar.
Robert Fortuijn
Netmanager NPO Zapp/Zappelin
Foto: NPO/Michel Schnater