Maurits Spijkerman
2019 - week 42

Iets met slijm

‘Een film over slijm? En wat ga je dan zien?’ Dat was de eerste reactie van een bevriende producent toen ik vertelde over onze nieuwe bioscoopfilm. Met precies die vraag, wat we daadwerkelijk gaan zien, heb ik me het afgelopen jaar beziggehouden. Want je kan echt heel veel kanten op met dit fantastische goedje. We ontwikkelden een avonturenfilm rondom een bekende influencer (waarvan we de naam later bekend maken) in combinatie met een YouTube-trend. Het resultaat zie ik precies over een week tijdens de eerste viewing van De Grote Slijmfilm.

Toen Jeroen mij tijdens een sollicitatiegesprek een jaar geleden vertelde over zijn nieuwe idee, een film over slijm, ging mijn creatieve brein direct aan het werk. Samen begonnen we te brainstormen en ontstonden de wildste ideeën. Een maand later was mijn eerste werkdag en begon ik met de uitwerking. Scenaristen werden gebeld en gingen aan de slag met ons vertrekpunt. Maar twee weken later merkte we dat we er nog niet waren. De weg die we ingeslagen waren werkte niet. Ik zal nooit vergeten hoe Jeroen, Ernst (onze in huis-scenarist & schrijver van o.a. Misfit) en ik ons opsloten in een kamertje met een whiteboard. Een half uur later stond op datzelfde whiteboard het verhaal waar uiteindelijk de hele film op is gebouwd. De energie die toen in de kamer hing was magisch, aan alles voelden we: dit gaat iets bijzonders worden.

Het bijzondere aan slijm is dat het iets van alle tijden is. Toen ik jong was noemde ze het ‘slimy’ wat ik kocht bij Bart Smit. En mijn collega Ernst kent het nog als ‘smurfensnot’. Maar tegenwoordig, met dank aan YouTube, maak je het dus zelf! Maizena of scheerschuim even mengen in kom of het oppiepen in de magnetron en je hebt slijm. En woorden als plakkerig en soepel hebben plaatsgemaakt voor termen als; ‘stretchy’ en ‘fluffly’. De recepten op YouTube halen miljoenen views en er is zelfs een nieuwe generatie influencers opgestaan die gespecialiseerd zijn in slijm.

Een film maken over een trend lijkt een risico. We hebben lang onderzoek gedaan naar de impact van slijm. Al snel bleek dat slijm geen kortstondige hype is, maar een trend die een vast plekje heeft veroverd in het alsmaar veranderende YouTube landschap. Met name in schoolvakanties lieten de zoekwoorden slime of slijm op YouTube een opvallende piek zien. En hoewel een bekende influencer de hoofdrol heeft in deze film ben ik van mening dat het niet een influencer-film is geworden maar een family friendly jeugdfilm die tijdloos is, ook al voelt het heel erg van deze tijd.

Maar de grote vraag blijft, wat gaan we dan zien straks? Daar ga ik nog niet te veel over verklappen. De Grote Slijmfilm is de eerste bioscoopfilm die ik maak als Creative Producer en het is een waar feest geweest om aan te werken. Zonder mijn collega Lisa (Hoofd Drama bij NewBe) had ik dit nooit kunnen doen, zij heeft mij wegwijs gemaakt in de filmwereld. Na een jaar samen werken hebben wij inmiddels aan een woord genoeg en zitten (of komen) altijd op één lijn. Ik heb in dit proces gemerkt dat de magie die in de kamer met het whiteboard ontstond in mijn baan misschien wel het belangrijkste is voor het maken van de film. Die energie uit die kamer heeft een kettingreactie veroorzaakt. Een fantastisch talent dat mee doet, een distributeur die instapt, een partner die zich aan de film verbindt, een grandioze regisseur die ja zegt, scenaristen die gaan schrijven, castleden die zich aan de film verbinden en geweldige crew die het uiteindelijk gaat maken. Superlatieven schieten te kort.

Als ik het plat sla is het is eigenlijk een beetje zoals het slijm zelf. Je stopt wat ingrediënten bij elkaar, even mengen en je bent klaar. En welke kleur, structuur of geur dat slijm dan heeft? Dat zie je binnenkort in de bioscoop ;).

Maurits Spijkerman
Creative Producer NewBe