Maurits Spijkerman
2019 - week 42

Duur, duurder, duurst!

Het is maandag en op maandag is mijn vaste overleg met het team van ons platform FIRST, waar ik als Creative Producer bij betrokken ben. Na een jarenlange samenwerking met Ziggo hebben we sinds kort in Viacom een nieuwe strategische partner gevonden.

Ons YouTube-channel komt in een warm bad en blend perfect met hun bestaande brands als MTV, Spike en Comedy Central. De afgelopen jaren heeft het kleine bevlogen team het kanaal van niets naar meer dan 200.000 subs weten te brengen, een prestatie van formaat waar ik als creative enorm veel respect voor heb. De FIRST-redactie weet als geen ander wat de doelgroep wil zien en ik hoef daar als creatief alleen maar naar te luisteren. Waar ik kan probeer ik ze te inspireren door zo nu en dan even compleet out of the box te denken en iets geks te roepen. Zo ook deze maandag.

Naast de wekelijkse liveshow maken we FIRST exclusives. Formats met onze vaste gezichten als hosts. De meest succesvolle FIRST-titel is Dure Dingen, waarin YouTube-ster Qucee elke aflevering – je raadt het al – de meest dure dingen test, eet of ondergaat. Zo at hij ooit de duurste vega-burger belegd met bladgoud, dronk hij samen met Famke Louise de duurste milkshake (met bladgoud) en reed in de allerduurste auto’s (zonder bladgoud). Dat zorgde voor torenhoge views en super veel comments. Wij als makers lezen alle comments en die nemen we ook serieus. Soms te serieus, want ik geef toe: zaken als ‘zij is tantoe spang’ zijn leuk om te lezen, maar daar gaan we niet direct naar handelen. Toch zagen we na twee seizoenen vaak dezelfde comments voorbij komen. Denk aan dingen als ‘Deze shake is alleen duur door de hoeveelheid goud die erin zit’ of ‘Donder op met je goud, dan kan ik ook mijn noedels de duurste maken van de wereld’.

En dus was de eerste reactie toen we gingen brainstormen voor seizoen drie: ‘géén bladgoud…’. Toen we gingen doordenken bleek dat we alles wat overbleef in Nederland al wel gedaan hadden. Waarop ik gekscherend riep: ‘Dan gaan we naar Dubai!’ Het pretpark voor de rijken van deze wereld, waar een hotel 7 sterren kan hebben, politieagenten in Aston Martin’s rijden en je gouden staven uit de muur kan trekken. Het team moest lachen, want hoe gaan we dat voor elkaar krijgen? De gemiddelde FIRST-productie wordt relatief ‘smart’ geproduceerd en nu gaan we opeens naar Dubai?! ‘Viacom ziet ons aankomen we kunnen niet met onze eerste serie al meteen over budget!’ Twee weken later was alles geregeld. Het team heeft alles op alles gezet en de meest bijzondere en bizarre dingen weten te regelen.

Afgelopen week is het team naar Dubai vertrokken. Jaloersmakend kijk ik naar de appjes die ik via de ‘FIRST in Dubai, don’t hate’ groepsapp binnen krijg. Qucee die door een hotelkamer van 30.000 euro per nacht loopt, eindredactrice Britt aan boord van het duurste jacht ter wereld en onze producer Besma in een dikke Lamborghini. Spontaan lopen ze tegen Instagrammer Hushpuppi aan (1,9 miljoen subs) en worden ze – alsof het niks is – door hem uitgenodigd om mee te gaan naar de presentatie van een zeer exclusief auto-event (die hij misschien ook wel wilde gaan kopen, maar hoe dit afloopt zie je in de video ;). Dit is precies de kracht van FIRST: met hun ambitie, bravoure en netwerk krijgen ze het onmogelijke weer voor elkaar. Een goudstaaf konden ze gezien het productiebudget helaas niet uit de muur trekken. Laten we dan maar hopen dat we ooit beloond worden met die gouden YouTube-playbutton. Of met een leuke comment ‘jullie zijn goud…’. Het team is het in ieder geval, schrijft een trotse Creative Producer 😉

Maurits Spijkerman
Creative Producer NewBe