Taco Ketelaar
2017 - week 41

De aanloop

Uit het niets ontstaat één of twee keer per jaar een moment van zelfreflectie. Dat je eens terugkijkt op de afgelopen drie decennia en je dankbaar bent voor alle kansen die je hebt gekregen en krijgt. Vandaag is zo’n dag aangezien ik op reis ben. Ik zal dit gemijmer samenvatten omdat dit van essentieel belang is geweest voor hetgeen we nu doen met DFFRNT MEDIA met co-founders Winston Gerstanowitsch en Bas Verhart.

Na een stage in Amerika bij een filmproductie met Keanu Reeves wist ik dat het media vak mijn ding was. Op 5 december 1989, inderdaad sinterklaas(avond), kletste ik mijzelf bij Joop van den Ende Produkties naar binnen als runner bij Wedden dat..? Ik dacht dat er veel gegadigden waren voor dit plekje en had als incentive aangeboden dat ik het voor niets zou doen als een soort van stage. Dit sprak aan en ik mocht beginnen.

De veertien jaar die volgden als programmamaker en vervolgens de (internationale) rechtenexploitatie van de Endemol catalogus waren extreem leerzaam met hard werken en veel lol. Achteraf realiseerde ik mij pas hoe bijzonder die tijd eigenlijk was. Hier is echt het fundament gelegd om te gaan ondernemen. Eerst met 2waytraffic in 2004 wat door het creëren en exploiteren van Intellectueel Eigendom enorm snel groeide en al inspeelde op het fragmenterende medialandschap, steeds meer zenders en adverteerders die daardoor steeds meer konden spreiden met dalende productiebudgetten als gevolg.

Dat we twee jaar na de start een notering aan de Londense beurs kregen, was ook iets waar ik nooit rekening mee had gehouden, maar het gebeurde en stelde ons in staat nog harder in ontwikkeling en IP te kunnen investeren. Waaronder de acquisitie van de wereldwijde rechten van Who Wants To Be A Millionaire? Vervolgens werden we in 2008 door een aantal partijen benaderd die ons wilden overnemen en uiteindelijk hebben we het bedrijf aan Sony Pictures verkocht.

Kort daarna werd ik door Dan Blazer benaderd of ik interesse had met hem en zijn geweldige team Blazhoffski internationaal te laten groeien. Dat zijn we gaan doen, hebben een vestiging in België opgezet en DahlTV overgenomen. Geweldige programmamakers met creatieve ideeën met internationale potentie, wat resulteerde in een overname door Warner Bros in 2011.

Al die jaren had ik al de wens om aan de ‘andere kant’ van de tafel te zitten, bij een zender. Zodoende sprong ik ook een gat in de lucht toen ik door een headhunter werd gebeld, in het Duits: “Haben Sie Lust nach München zu kommen?”. Ik zal die zin nooit vergeten. Ik werd programmadirecteur bij SAT1 (ProSiebenSat1) een zender met € 800 miljoen aan reclame-inkomsten. In mijn gesprek met Thomas Ebeling (de group CEO) in oktober 2013 vroeg ik wat zijn doel was en hij gaf aan de zender te willen laten groeien.

Ik zei dat ik dacht dat dit kon, maar dan moest er wel veel risico genomen worden. Hij vroeg wat ik bedoelde, waarop ik zei dat ik dan tien nieuwe projecten per jaar zou willen doen, waarvan er dan waarschijnlijk acht zouden floppen, één wellicht redelijk zou scoren en één het verschil moest maken. Maar dan wel met zijn support, want anders was het plan kansloos. Hij wilde hiervoor gaan en lang verhaal kort: in 2014 hadden we een marktaandeel van 8,7% in 14-49 en in 2015 9,2%.

Dat kwam door de strategie en het geweldige team bij SAT1. Vervolgens werd ik benaderd om de chef van de hele zender te worden maar daar ben ik uiteindelijk niet op ingegaan. Ik wilde er een paar mensen bij om de groei door te zetten, daar wilde men intern niet in mee, waarop ik zei dat ik dan niet kon ingaan op hun aanbieding en weer terugging naar Amsterdam na ruim twee jaar daar te hebben gezeten.

En toen belde begin 2016 Winston. Hij had een plan met Bas Verhart en ondergetekende. Dit zijn we gezamenlijk gaan uitwerken om vervolgens eind 2016 te starten. Simpelweg gezegd focussen we ons op het ontwikkelen van IP en digitale platforms, via onder andere een dochteronderneming DFFRNT VR waar we ons richten op alle vormen van AR & VR. Naast eigen IP ontwikkeling ontwikkelen we ook voor partijen als Albert Heijn, Red Bull Racing, KPN en PON, maar ook rollen we het televisieformat The Voice wereldwijd uit in Virtual Reality samen met TCC Global en Talpa.

Daarnaast hebben we onder andere DFFRNT LAB en DFFRNT VENTURES. Inmiddels hebben zijn we alweer verhuisd omdat het te klein werd en houden we nu kantoor op het Marineterrein in Amsterdam waar we met een geweldig team van creatieve lekker bezig zijn.

Taco Ketelaar
Founder bij DFFRNT MEDIA