Bye bye Lubach
Het was een kwestie van wachten op een nieuwe rel in Nederland, iets om ons druk over te maken… En ja hoor, daar is ie: we moeten en masse onze Facebook-accounts verwijderen. Waarom? Nou, omdat niemand minder dan onze Verlosser Arjen Lubach dat zegt. Toegegeven, ik kijk nooit naar The Daily Show Zondag met Lubach. Uit principe boycot ik alles dat gehyped wordt. Het is puur toeval dat ik De Luizenmoeder gezien heb. Maar goed, dit draaide op een Facebook-hetze uit en ik ontkwam er ook op het (radio)nieuws niet aan.
En ik vind er toch wat van! In eerste instantie wilde ik in deze column slim uiteen gaan zetten waaróm we dan onze accounts moeten verwijderen en wat Facebook verkeerd doet en waarom we ondanks alles wèl op Facebook blijven (FOMO: fear of missing out!). Maar, al schrijvende, merkte ik toch wat frustratie bij mezelf. Ergernis, ook.
Het AD zegt: “Zo’n 7,6 miljoen Nederlanders maken momenteel dagelijks gebruik van Facebook, maar daar zou wel eens verandering in kunnen komen na alle ophef én de oproep van Arjen Lubach gisteravond. Officiële cijfers over het aantal gebruikers worden slechts één keer per jaar gedeeld, maar aan de reacties op het initiatief van Lubach te zien denken veel Nederlanders in elk geval na over weggaan bij Facebook(…)”
Ugh. Get a grip, people. Het lijkt mij dat we de waarde van Facebook hier een heel klein beetje overschatten. Noem mij naïef, je bent nu vast niet de enige, maar zetten we op Facebook en andere social media niet allemaal de mooiste versie van onszelf neer? Rookgordijnen, poppenkasten, droomkastelen? Oftewel… waar hebben we het over, want het is allemaal al nep. En echt belangrijke dingen zet ik niet online. Wat is dan de waarde van die al-dan-niet gejatte persoonsgegevens?
Tuurlijk, ik snap het idee en nee, Facebook is niet chique en nee, ik wil ook niet dat belangrijke informatie op straat komt te liggen. Ik denk alleen dat dit privacyvraagstuk niet stopt bij het verwijderen van mijn Facebook-account. De ergernis zit hem hierin: schaapjes zijn we. Blijkbaar kunnen we zelf ook al niet bepalen of we al dan geen Facebook-profiel willen, want op Twitter bedankt de één na de ander Arjen voor deze zet. Eindelijk verlossing!
Persoonlijk gebruik ik Facebook vooral als ik me verveel, aandacht wil of als mijn online verjaardagskalender. Moet ik nu serieus weer een papieren kalender gaan kopen, Arjen? En al die bomen dan?
Marleen Lassche
Communication & PR Executive, NEP The Netherlands
De week van Marleen Lassche
-
ΜaandagDruk, druk, druk
-
DinsdagBye bye Lubach
-
WoensdagLentekriebels
-
DonderdagDe Champignontrainer