Amerika
We zijn vandaag bezig met de voorbereiding van een aantal belangrijke meetings in het buitenland. Na minder dan een week in Nederland vlieg ik maandag met Martijn van Horssen, CEO van 24i Media, weer terug naar Amerika.
De komende maand zullen we in totaal drie weken rondvliegen naar verschillende steden binnen de VS om opvolging te geven aan gesprekken die tijdens de NAB Show in Las Vegas hebben plaatsgevonden. Ook praten we bestaande contacten van zowel 24i Media als Vigour bij over de overname van Vigour door 24i en de nieuwe mogelijkheden die dit biedt voor onze gezamenlijke services en producten.
Een van de dingen die ik mooi vind aan het reizen is dat je zoveel verschillende manieren van zakendoen meemaakt. Dat zit soms in kleine details. Anders dan in Nederland is het in Amerika bijvoorbeeld minder gebruikelijk om in elke meeting een kop koffie aan te bieden en mensen nemen dan ook vaak hun eigen Starbucks bekers mee, terwijl ik in het Midden Oosten nog wel eens heb meegemaakt dat tijdens onze meetings een asbak op tafel verschijnt en men ouderwets een sigaar opsteekt in het midden van een presentatie.
Ook binnen de Amerikaanse markt zijn er weer grote verschillen. New York is zo ongeveer de enige plek die ik ken waar introductiemeetings vaak voor 30 minuten worden ingepland, terwijl dat overal anders een uur is. New York is het domein van de senior management teams van de grootste broadcasters, boardrooms in de toppen van de wolkenkrabbers en op veel onderliggende verdiepingen ‘cubicles’ die me aan films uit de jaren negentig doen denken.
In het midden en westen van de VS is de sfeer vaak wat gemoedelijker. Waar het in New York regelmatig draait om connecties, snelheid en geld, daar viel het mij tijdens mijn reizen als CEO van Vigour op dat men aan de westkust en in het zuiden vaker geïnteresseerd was in de onderliggende werking van onze technologie, en de tijd werd genomen om de verschillende toepassingen te overwegen en cases te doorgronden.
Over het algemeen vind ik het prettig om zaken te doen in de VS. Beslissingen en risico’s worden sneller genomen en de teams waarmee we werken, hebben meestal goede technische vaardigheden en kennis van de laatste ontwikkelingen, waardoor ze ons platform op waarde kunnen schatten. Waar je in een meer conservatieve markt als Duitsland ook nadat een klant overtuigd is nog wekenlang bezig kunt zijn om ellenlange vragenlijsten en tests te verwerken, daar volgt men in de VS het credo ‘nothing ventured, nothing gained’.
Hoewel het klimaat in Amerika verschillend is van dat in Nederland, zijn er ook veel overeenkomsten. Ook hier staat men open voor experimenten en innovatie. Nederlandse consumenten zijn voorlopers met de adoptie van nieuwe hardware en technologie, wat ervoor zorgt dat ons land een geweldige proeftuin is om concepten uit te testen en producten te ontwikkelen die daarna wereldwijd impact kunnen maken. Naast onze activiteiten in het buitenland is het juist daarom zo belangrijk dat we ons samen met partners en klanten binnen de Nederlandse keten voortdurend blijven inzetten voor het ontwikkelen van nieuwe innovaties en concepten voor de Nederlandse markt.
Ramon Duivenvoorden
Managing Director 24i Media USA
De week van Ramon Duivenvoorden
-
ΜaandagTerugkeer
-
DinsdagJetlag
-
WoensdagOmdat we samen sterker zijn
-
DonderdagAmerika