Jan Hendrik Smeenge
Jan Hendrik Smeenge
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Als je haar maar goed zit

donderdag 1 juni 2017
Jan Hendrik Smeenge
Managing Director Zodiak Nederland

Dit jaar bestaat Zodiak Nederland 25 jaar. Een mijlpaal die we later dit najaar uitgebreid gaan vieren. Diverse awards als een Rose d’Or en de Zilveren Nipkowschijf sieren onze kantoorprijzenkast als tastbare relikwieën van een rijk verleden, naast filmblikken van de eerste twee documentaireproducties waaruit onze voorloper, Palm Plus Producties, is ontstaan.

Wat in al die jaren is overgebleven van de oorspronkelijke bedrijfsgeest, valt voor mij moeilijk te zeggen: 25 jaar geleden was ik slechts consument als het gaat om media en televisie. En had ik (waarschijnlijk) nog nooit van het bedrijf gehoord waar ik nu elke dag met veel plezier werk.

Het is op zich al een fikse wending dat we anno 2017 nauwelijks nog documentaires maken, het genre waarmee het allemaal is begonnen. En met drie verhuizingen en diverse wissels aan de top achter de rug, kan het niet anders zijn dan dat vroeger alles aardig anders was dan nu.

Het heden laat ons zien wat de toekomst heeft gebracht. Het zou toch wat zijn als we de collega’s van het eerste uur dwars door de tijd vanuit 1992 konden teleporteren naar het hier en nu. Zouden ze dan ook maar iets begrijpen van wat nu allemaal ‘happening’ is op de redactie- en productievloer?

Nergens een Pyttersen Almanak. Wel Google galore. Op elk bureau een of twee telefoons waarin je meer techniek en toepassingen vindt dan dat je vijftien jaar geleden voor honderdduizend euro los kon kopen. Teksten als ‘z’n chapsel zat echt on point’ en ‘hij skipte me hard’ zijn hoorbaar aan de lunchtafel. En de vraag waar het beter een weekje chillen is na deze productie, wordt met wat vingertikken op een scherm teruggebracht tot de essentie: op de savannes van de Serengeti of ballonvarend boven de tempels in Myanmar. Yolo! En je bent er zo!

CGI, reverse match frame en no-fly-zones voor drones zijn termen waarbij je in ieder geval hoort te doen alsof je weet waar het over gaat. Pas bij ‘programmatic buying op lineaire inventory die wordt gevoed door rijke dataproposities die we rond gebruikers kunnen bouwen’ (zoals onlangs te lezen in de Adformatie) mag je beginnen met afhaken.

Zelf zou ik dolgraag luistervinkend plaatsnemen aan de lunchtafel van 2027. Of gluren als in 2032 apparatuur wordt ingepakt voor een draaidag. Ik wil eigenlijk alles weten, bijvoorbeeld hoe we tegen die tijd oorlog voeren. Of de broodjes sprinkhaan al zijn ingeburgerd. En of kanker nog bestaat. Allemaal kwesties waar we in de toekomst pas antwoord op zullen krijgen, dus dat zien we wel weer. Als m’n chapsel dan maar wel on point is.

Jan Hendrik Smeenge
Managing Director Zodiak Nederland

Bericht delen