Taco Rijssemus: ”Durf is belangrijker dan ervaring”
woensdag 1 juli 2020

Taco Rijssemus: ”Durf is belangrijker dan ervaring”

De stabiele mediaomgeving heeft plaatsgemaakt voor een complex en snel veranderend medialandschap, waar de consument in sneltreinvaart zijn weg in weet te vinden. Deze disruptie vraagt van leidinggevenden andere vaardigheden en een andere mindset, betoogt Taco Rijssemus, directeur van idtv. Lees hier zijn derde artikel over dit thema.

Ervaring was altijd de belangrijkste voorwaarde voor het aannemen van personeel. Hoe fijn is het om iemand in je bedrijf te hebben die het vak beheerst! Ervaring betekent meestal dat je naast een rijk netwerk ook een grote kennis hebt van wat ik ‘vakmatige mechanismen’ noem. Door vallen en opstaan hebben we bepaalde mechanismen leren kennen: dit werkt wel en dat werkt niet.

Het lastige van een snel veranderend medialandschap is dat er steeds weer nieuwe mechanismen hun intrede doen en oude mechanismen opeens niet meer werken. Als ik 20 jaar geleden tegen een groepje televisiemakers had gezegd dat in de toekomst het grootste videoplatform ter wereld vooral zou bestaan uit ‘user generated’ content, dan hadden ze me zeker uitgelachen.

Vloggers die mijn dochter urenlang volgt zonder dat er een noemenswaardig verhaal wordt verteld? Ondenkbaar! Dit zijn natuurlijk grote veranderingen, maar het kan ook subtieler. Zo denk ik bijvoorbeeld dat Wie is de Mol? groot is kunnen worden in een tijdperk waarin televisie nog de dienst uitmaakte. In het huidige volle medialandschap zou het veel moeilijker zijn, zo niet onmogelijk, om de kijker mee te leren spelen met het complexe spel. En kijk eens naar de televisiecommercial. Die vormt allang niet meer het hart van een merkcampagne.

Ervaring kan (maar hoeft niet persé) een blokkade zijn in een markt die snel verandert. Mediaprofessionals moeten accepteren dat de oude wetten lang niet altijd meer werken. En om te ontdekken welke nieuwe wetmatigheden er wel zijn, zouden we in mijn ogen veel meer moeten gaan lijken op marketeers. We moeten het consumentengedrag vaker en beter bestuderen om zo te ontdekken welke mechanismen wel en welke niet meer werken.

Lang niet iedereen kan en wil werken in een omgeving die zo onzeker is. Diegenen die een avontuurlijke inslag hebben, durven te proberen, niet bang zijn om fouten te maken, die hebben de toekomst. Ervaring én een innovatieve houding is in deze tijd een gouden combinatie.

Taco Rijssemus
Directeur idtv

Lees ook Taco Rijssemus: ”Zonder strategie geen toekomst”

Lees ook Taco Rijssemus: ”Innovatie is van groot belang”

Bericht delen