Article header image

Taco Rijssemus: ”Innovatie is van groot belang”

De stabiele mediaomgeving heeft plaatsgemaakt voor een complex en snel veranderend medialandschap, waar de consument in sneltreinvaart zijn weg in weet te vinden. Deze disruptie vraagt van leidinggevenden andere vaardigheden en een andere mindset, betoogt Taco Rijssemus, directeur van idtv. Lees hier zijn tweede artikel over dit thema.

Een van de meest essentiële veranderingen die het medialandschap de afgelopen jaren heeft ondergaan, is dat iedereen een publisher kan worden. Vóór de komst van het internet was de publicatiefunctie voorbehouden aan een handvol uitgevers zoals radio- en televisiezenders, kranten- en dagbladuitgevers. ‘Dass war einmail’. Sinds pakweg de millenniumwisseling kan je al teksten publiceren, maar de echte verandering is toch gekomen met de komst van videodistributie. YouTube is hiervan het ultieme voorbeeld.

Veel producenten van audiovisuele content zagen hun kans schoon en startten hun eigen distributiekanalen. Hoe moeilijk kon het zijn? Samen met Brit Dekker startte Tuvalu Paardenpraat TV. LifeHunters ontwikkelde LifeHunters tv en ook bij idtv werd er in die tijd in meerdere YouTube kanalen geïnvesteerd. Maar voorwaartse integratie zoals het zo chique in consultancy-taal heet, is zelden een succes en ook de bovenstaande initiatieven bleken lang niet altijd duurzaam. Content produceren en een distributiekanaal runnen blijken twee verschillende zaken. Het is dan ook niet verrassend dat de meeste televisieproducenten zich alweer snel terugtrokken uit de ongewisse zenderavonturen, maar er ligt een betere kans op de loer.

Veel merken en organisaties pakten – naast de rol van adverteerder – ook die van publisher op. Appie Today hiervan een goed voorbeeld. Adverteerders hebben vaak een uitstekende uitgangspositie om succesvol een distributiekanaal of platform op te zetten. Niet alleen werken ze al in een B2C markt en kennen ze hun klanten uitstekend, vaak kunnen ze ook hun onlinesaleskanalen inzetten voor de distributie van content. Niet alleen producenten springen op deze kans in, ook reclamebureaus zien kansen.

Daarvoor heb je wel mensen nodig met andere kwaliteiten. De wetten van televisie zijn niet zomaar toepasbaar op de online omgeving en reclame maken is echt iets anders dan content ontwikkelen. Daarom is het binden van mensen met een houding gericht op innovatie van zo’n groot belang.

Taco Rijssemus
Directeur idtv

Lees ook Taco Rijssemus: ”Zonder strategie geen toekomst”

Bericht delen