dinsdag 16 januari 2018

SES of ASTRA?

Of hij mocht schrijven “ASTRA is dood, leve SES!,” vroeg een Italiaanse journalist zich hardop af tijdens de internationale persconferentie in Amsterdam van ’s werelds grootste satellietbedrijf aan de vooravond van IBC. Nee, dat ging topman Romain Bausch toch te ver. “SES gebruiken we in de b2b communicatie voor onze infrastructuurcapaciteit en ASTRA blijft een merk richting consumenten.”

Het typeerde de verwarring die SES, oftewel het Luxemburgse Sociéte Européenne des Satellites, met zijn nieuwe positionering, inclusief nieuw logo, ongewild zaaide. Het subtiele verschil zal de komende tijd nog wel enige uitleg vergen, maar verder was het satellietbedrijf glashelder; met als aardigste IBC-noviteit het tonen van ‘brilloze’ 3D-televisie op de stand (Hal 1, B51). De internationale (groei)cijfers zijn bepaald indrukwekkend. Voor Europa zijn bijvoorbeeld achttien satellieten actief, die eind dit jaar alleen al 230 HD-kanalen aanbieden.

Over de hele wereld groeit het bereik van SES, met uitzondering van China en Japan, volgens Bausch “gesloten markten.” Vooral in India zijn de resultaten spectaculair, met zes betaaltv-platforms, veertig miljoen abonnees en een groei van één miljoen abonnees per maand… En SES is ambitieus, want eind 2014 moeten tien nieuwe satellieten zijn gelanceerd.

Maakt Bausch zich daarbij geen zorgen over de enorme hoeveelheid ‘schroot’ die in de ruimte hangt? “Dat geldt vooral voor low orbit, waar bijvoorbeeld weer- en spionagesatellieten actief zijn. Onze satellieten hangen geostationair op 36.000 kilometer. Als die aan het eind van hun levenscyclus zijn, worden ze met het laatste restje brandstof nog eens vijfhonderd kilometer hogerop gebracht. Wij dragen dus niet bij aan dat schrootprobleem. Bij het lanceren van nieuwe satellieten kan dat wel voor lastige situaties zorgen, maar dat wordt van tevoren helemaal gemonitord. Zelfs zwevende stukjes metaal van tien centimeter kunnen in kaart worden gebracht.”

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen