dinsdag 16 januari 2018

RTL Group maakt positieve resultaten bekend

Mediaconcern RTL Group heeft ondanks de lastige advertentiemarkt de winst over 2013 met ruim een derde weten op te voeren tot 948 miljoen euro. Dat maakte het in Luxemburg gevestigde moederbedrijf van onder meer de Nederlandse RTL-zenders donderdag bekend.

RTL Nederland zag de operationele winst met ruim 6 procent toenemen tot 103 miljoen euro. Het bedrijf wil nog meer gaan inzetten op inkomsten uit digitaal. Daartoe zal Videoland, sinds juli vorig jaar onderdeel van RTL Nederland, in april 2014 een Netflix-achtige streaming filmdienst lanceren.

Bert Habets, CEO RTL Nederland, over de jaarcijfers 2013: “We sluiten 2013 af als het op een na beste jaar in de historie van RTL Nederland. Een prestatie die we niet hadden kunnen voorspellen, omdat de advertentiemarkt aan het begin van het jaar nog zeer zwak was. Onze zenders en de investeringen die we blijven doen in programmavernieuwing hebben hun vruchten afgeworpen. Een van die investeringen was RTL Late Night. Een stap waar we lang over hebben nagedacht, want met dit economische tij lag het niet voor de hand om nu invulling te geven aan zo’n belangrijk timeslot. Het lef om het toch te doen, is beloond met de goedkeuring van de kijker en onlangs ook door de vakpers met de toekenning van een TV Beeld voor beste presentator aan Humberto Tan.”

Habets vervolgt: “Toch is een sterke core business alleen niet meer genoeg om een mediabedrijf toekomstperspectief te geven. Tv is nog steeds het meest succesvolle massamedium, maar de digitalisering van onze samenleving biedt ons ook steeds meer kansen om een 1-op-1 verbinding te maken met de consument. Het is dan ook een bewuste keus om met RTL actief in te spelen op video on demand (VOD). De overname van Videoland was de eerste grote stap in 2013 om in te spelen op de groeiende behoefte van de consument aan zelfregie in het televisiedomein. De tweede grote stap was de bekendmaking van het gezamenlijke VOD initiatief, NLziet, met NPO en SBS. RTL staat sterk, nu en in de toekomst.”

Bron: RTL Group/RTL Nederland/Broadcast Magazine

Bericht delen