dinsdag 16 januari 2018

Schaatstoernooi Sotsji geregistreerd door NOS

De registratie van het schaatstoernooi in Sotsji is verzorgd door de NOS. De omroep legde zaterdag de gouden score van Sven Kramer en het zilver en brons van Jan Blokhuijsen en Jorrit Bergsma vast met 31 camera’s.

Net als vier jaar geleden was de regie in handen van NOS-regisseur Astrid Wisman. Wisman heeft in Rusland een team van in totaal veertig Nederlanders tot haar beschikking en die worden op hun beurt ondersteund door tientallen medewerkers uit de hele wereld.

Wisman en haar crew brengen het schaatsen in de Adler Arena dus in beeld met in totaal 31 camera’s. Al deze camera’s worden geregistreerd op 16 slomo-machines. Meest in het oog springende cameraposities zijn de langste railcam die ooit bij het schaatsen is ingezet en een zogeheten fly cam, die aan een kabel diagonaal door de hal vliegt. De railcam maakte zijn olympisch schaatsdebuut in Lillehammer 1994, toen alleen nog tijdens de laatste 100 meter. In Sotsji rijdt de railcam 300 meter met de schaatsers mee.

Andere noviteiten ten opzichte van de registratie in Vancouver zijn een supertechno crane met een uitschuifbare arm op het middenterrein en een draadloze camera in het publiek om de sfeer op de tribunes over te brengen op de kijkers thuis. In Vancouver werkte Wisman weliswaar ook met een crane, maar die had een vaste lengte. Deze uitvoering heeft een uitschuifbare arm waardoor nog meer snelheid aan de shots gegeven kan worden. Deze kraan weegt bijna 1200 kilo, hiervoor moest de vloer van de schaatshal speciaal worden verstevigd.

Enkele feiten en cijfers over de Nederlandse registratie van het olympisch schaatsen in Sotsji

– De ‘Nederlandse’ ploeg telt 3 NOS-medewerkers: een regisseur (Astrid Wisman), een slomo-regisseur (Koen van Mourik) en een titelredacteur (Marieke Dijkstra).
– Dit drietal heeft ondersteuning van 37 landgenoten van facilitaire bedrijven: 1 operationeel productieleider, 19 cameramensen, 7 slomo-redacteuren, 5 beeldtechnici, 2 geluidtechnici, 1 schakeltechnicus en 2 spotters.
– ‘Team Wisman’ is daarnaast aangevuld met tientallen ondersteunende medewerkers vanuit de hele wereld. Onder hen ook een groep Russische studenten die een speciaal trainingsprogramma hebben gevolgd. Het IOC hoopt dat hierdoor de televisie-expertise na de Spelen voor Rusland behouden blijft.

Het bedenken van het cameraplan was een meerjarenproject: de eerste besprekingen waren al in oktober 2012. Vanwege bijgeloof van Astrid bestaat zowel camera 13 als slomo 13 niet, dus de nummering loopt tot camera 32 en slomo 17. De regiewagen, afkomstig uit België, is zondag 19 januari gaan rijden richting Italië om daar op de boot te gaan. Op 26 januari kwam deze boot – de laatste die daar nog mocht aanmeren – aan in de haven van Sotsji.

De geselecteerde cameramensen kennen de meeste schaatsers van gezicht door gedegen voorbereiding en jarenlange ervaring. Ter ondersteuning lopen er bovendien twee spotters rond die regie en cameramensen voeden met allerhande informatie over wie zich waar bevindt op het middenterrein, op de tribunes of in de catacomben. Voor de start worden vlaggen en namen van schaatsers virtueel op het ijs geprojecteerd. Een virtuele lijn geeft de snelste gemeten tijd aan.

Diverse speciale camera’s

3 ‘gewone’ superslomo camera’s (SSM) Deze camera’s maken 75 beeldjes per seconde i.p.v. de 25 beeldjes van een normale camera. Wanneer een beeld drie keer vertraagd wordt afgespeeld, zie je nog steeds 25 verschillende plaatjes, waardoor een slomo net zo scherp en helder is als een normaal beeld.

2 highspeed superslomo camera’s (HSSM) Camera’s die tot 1000 beeldjes per seconde kunnen maken, waardoor extreme details getoond worden in extreem vertraagde beelden. Dingen worden zichtbaar die met ‘het blote oog’ onzichtbaar zijn. Bijvoorbeeld het mechanisme van een klapschaats (veel internationale kijkers weten niet eens dat een schaats een klapmechanisme heeft, omdat schaatsen in de meeste landen slechts eens in de vier jaar wordt uitgezonden), het opspatten van ijs bij een afzet, het trillen van een spier etc. Om zoveel beeldjes per seconde te kunnen maken is er een speciaal, zeer krachtig lichtplafond in de hal gehangen.

1 steady-cam om zeer stabiele beelden te maken van de warming-up van schaatsers of de huldiging. De camera dempt de loopbewegingen van de cameraman, waardoor het plaatje net zo stabiel is als van een camera op een statief.

Bron: NOS/Broadcast Magazine

Bericht delen