Trends in de media
dinsdag 10 oktober 2023

Trends in de media

Nu de herfst weer is begonnen, zitten meer mensen in huis, kijkend naar de televisie, luisterend naar de radio of op hun mobiele telefoon te scrollen. De media worden nog meer gebruikt dan in de zomer. In de media is ook veel ontwikkeling ten opzichte van vorig jaar en al helemaal ten opzichte van een paar jaar geleden. In deze blog gaat het over deze trends in de media.

Digitale transformatie
De media-industrie heeft de afgelopen jaren een verschuiving gemaakt naar digitale platforms. Kranten, tijdschriften en televisienetwerken worden nog wel gebruikt, maar veel minder. Tegenwoordig zijn er apps om de krant en tijdschriften te lezen en de tv-programma’s kun je terugkijken op diverse streamingdiensten. Geen regenjas dames meer aantrekken om de krant te halen, maar de regenjas dames rains aan de kapstok hangen en de krant online lezen.

Social media kanalen domineren
Social media-platforms als Facebook, Twitter, Instagram en TikTok blijven groeien en beïnvloeden de media op verschillende manieren. Ze zijn belangrijke kanalen voor nieuws, entertainment en reclame. Bepaalde mensen hebben op de kanalen veel invloed en merken proberen zo veel mogelijk te verkopen via social media.

Podcasts
Het maken van een podcast is de laatste jaren ontzettend populair geworden. Het is een medium dat storytelling, educatie en entertainment combineert. Het biedt een unieke manier om de doelgroep te bereiken. Veel grote mediabedrijven maken er gebruik van, maar ook individuele mensen maken podcasts.

Virtual reality
VR (virtual reality) is de mogelijkheid om dingen die niet bestaan wel in het echt te bekijken. Dit wordt vooral gebruikt in advertenties en reclames en zijn grote kansen voor marketeers en andere contentmakers.

Mobiele consumptie
Het gebruik van smartphones blijft stijgen, waardoor mobiele apps en mobiel geoptimaliseerde content steeds belangrijker worden. Dit heeft geleid tot de groei van mobiele streaming diensten en mobiele nieuwsapps.

Data privacy
Met een stijgende bezorgdheid over privacy worden er wereldwijd strengere regels en voorschriften ingevoerd. Dit kan invloed hebben op bedrijven die op een bepaalde manier gegevens verzamelen en die gebruiken voor werkzaamheden.

Personalisatie
Door alle mogelijkheden verwachten mensen dat ze reclame en andere dingen te zien krijgen die gebaseerd zijn op hun interesses. Door deze verwachting is het aantal providers die dit doen gestegen.

Duurzaamheid en ethiek
Er is een stijgende aandacht voor duurzaamheid en ethiek in de media-industrie. Bedrijven worden aangemoedigd om milieuvriendelijk te zijn en de ethiek moet aan de normen voldoen in de content en advertenties.

Lokale media
Hoewel alles steeds meer nationaal of zelfs internationaal is, zijn lokale media tegenwoordig ook erg populair. Lokale berichtgeving is belangrijk. Zo zijn mensen op de hoogte van wat er in de omgeving gebeurt. Het is een duidelijke trend dat de lokale media steeds meer bereik heben. Juist doordat alles online wordt is er lokaal ook meer te delen.

Branded content
Merken doen de traditionele reclame weg en investeren in branded content om zo een echte connectie met hun doelgroep op te bouwen. Dit doen ze door influencers hun merk te laten promoten en tijdens hun eigen communicatie meer in te spelen op het merk zelf.

Bericht delen