Carl Lunenborg
2019 - week 06

Yvon

Wanneer ik voor een zaal ondernemers een verhaal houd over het belang van online data-analyse, haal ik haar er altijd even bij: Yvon Jaspers. Kan evengoed Frits Sissing zijn of Linda de Mol, maar Yvons foto staat nu eenmaal al jaren fullscreen in een van mijn vaste presentatieslides.

Met haar ogen in mijn rug is de vraag steevast: stel dat je vanaf komende zondag Boer zoekt Vrouw mag presenteren omdat Yvon het welletjes vindt, wat doe je dan op maandagochtend als eerste? En ja, de zaal heeft het door: de kijkcijfers opvragen. Want je wil toch op z’n minst in de buurt komen van de grote getallen van Jaspers.
Vervolgens vraag ik, enigszins vals: “Waarom vraag je dan zelden of nooit de kijkcijfers van je website op?”
Stilte.

‘Oh, bedoel je het zo?’, hoor ik sommigen denken. Ja, zo bedoel ik het, en zo eenvoudig moet het ook zijn. Elk webdomein is een medium, net als televisie, radio, een krant of een tijdschrift. Wie besluit zijn onderneming of organisatie online aan te prijzen, moet zich aanleren om elke ochtend de kijkcijfers op te vragen. ‘Hoeveel mensen hebben ons gisteren gezien? Hoe lang hebben ze welke pagina’s bekeken? Wat hebben ze overgeslagen? Waarom hebben ze die mooie marketingactie niet aangeklikt? Wat?! Niemand heeft het contactformulier ingevuld? Hoe kan dat? En onze dure video’s zijn maar tot halverwege bekeken? Onbegrijpelijk.’

Ik zie talloze ondernemers en marketeers worstelen met hun online kijkcijfers, voor zover ze die al kennen. Ze vinden het ingewikkeld, ongrijpbaar zelfs en laten het er uiteindelijk maar bij zitten.
Toch is het allemaal niet zo moeilijk. Natuurlijk is een website geen tv-programma of tijdschrift, maar het uitgangspunt is identiek: je wilt gezien worden, geld verdienen, doorbouwen aan de toekomst van je bedrijf.
Doe daarom als Yvon, Frits of Linda. Ren elke ochtend naar je laptop voor de kijkcijfers van je site. En als je daar zelf geen zin in hebt, maken wij maandelijks een management report in leesbaar Nederlands. Dan wordt online marketing pas echt leuk.

Carl Lunenborg
Managing partner e-Intelligence.nl