Welcome 2 NMO
Welcome to America
(The following message brought to you by Datacom)
Distracted by the features of the iPhone
(Got an application for each of situation)
In other words, taken by a pretty face
(Somebody’s watching you)
(I see you, I see you) Welcome to America
Hook up later at the iPad
We can meet at my place (Welcome to America)
Prince – 2021, Welcome 2 America
Dit nieuwe nummer van Prince verscheen vijf dagen geleden. Het nummer is opgenomen in het voorjaar van 2010 en vervolgens heeft Prince dit om mysterieuze redenen op de plank laten liggen. Het hele album Welcome 2 wordt in juli gereleased en gaat over de zorgen, hoop en visies van Prince voor een totaal veranderende samenleving waarin politieke verdeeldheid, desinformatie en raciale strijd onderdeel zijn. Nu, ruim elf jaar later zien we zijn voorzienigheid.
Die elf jaar hebben wij nodig gehad om het Nationaal Media Onderzoek te lanceren, een groots bereiksonderzoek van vier mediumtypen. In 2009 zat ik nog in bestuur van PMA (Platform Media Adviesbureaus) en kwamen we met het vergezicht Media Utopia; een panelonderzoek met een passieve tv-meter via gezichtsherkenning met camera, een radiometer in een horloge, printmeting via RFID, Out-Of-Home-data via satellieten en GPS en online via een camera op de pc. Een echte utopie dus en technologisch veel te complex.
Vervolgens ontstond FOAM (Future of Audio Measurement) in 2013, dat een consument centraal perspectief had in plaats van een platformmeting, maar waar te weinig publishers zich achter wilden scharen. In 2015 mislukte het ‘Loetje-initiatief’ omdat iedereen wel graag biefstukken at en over de markt wilde praten, maar de groep belangstellenden te groot werd voor echte slagkracht.
Het C-level overleg in 2016 moest het gaan doen, de zes grootste publishers zaten samen met PMA en NPO om de tafel om een intentie tot samenwerking uit te spreken. Het bleek een goede start dat uiteindelijk in 2017 in TMAM (Total Media Audience Measurement) uitmondde.
Doordat we (NLO, SKO, NOM, PMA, Vinex, BRO, Screenforce en RAB) al een tijdje samenwoonden in de MediaClub en omdat alle publishers en JIC-partners besloten dat het eerst om de inhoud ging en daarna pas over hoe we dit zouden gaan besturen. En de toenemende digitalisering van elk domein (lezen, luisteren en kijken) plus een paar vingeroefeningen met gezamenlijke projecten als onder andere Media:Tijd heeft iedereen het vertrouwen gegeven dat we goed kunnen samenwerken, waarbij we alles kunnen meten, zelfs van partijen die niet meedoen.
Deze elf jaar heeft het samenwerkingsproces dus nodig gehad, met daarnaast veel durf van alle deelnemende mediabedrijven om tot de lancering van het NMO te komen. Een wereldprimeur! Daar zijn we trots op. Nu wil je hier natuurlijk meer van weten. Dat treft: morgen, donderdag 15 april tussen 13.00 en 14.00 uur is de NMO-lancering via een talkshow webinar. Aansluitend is er ook nog een Clubhouse-sessie. Je kunt je via deze link hiervoor aanmelden. TAFKAP zou er niet van opkijken! Rest mij te zeggen: Welcome 2 Nationaal Media Onderzoek!
Liedewij Hentenaar
Directeur RAB
De week van Liedewij Hentenaar
-
ΜaandagNever tear us apart
-
DinsdagEmotional Rescue
-
WoensdagWelcome 2 NMO
-
DonderdagIt’s coming on
-
VrijdagThe last DJ