Liedewij Hentenaar
Directeur RAB
2021 - week 15

Never tear us apart

I (Don’t ask me)
I was standing (You know it’s true)
Mm, you were there (Worlds collided)
Two worlds collided (We’re shining through)
And they could never tear us apart

Teskey Brothers, Never Tear Us Apart  2021 – (& Original INXS 1987)

Op vrijdagochtend luister ik als toehoorder mee met een Clubhouse vol vrolijke radiomuziekmensen, iedereen vanuit zijn eigen room thuis, naar alle nieuwe muziekreleases van die week.
Het verdict wordt variërend uitgedrukt in een cijfer van 6 cijfers achter de komma (vaak beginnend met een 0 voor de rasoptimisten), een gifje of een oordeel verwerkt in de bandnaam. Aan het eind van de sessie heb je heel wat trends en hypes in muziek, radio, audio en over de bovenwereld in 1.237 whatsappjes doorgelezen.

Wat opvalt, is dat ondanks dat ieder zijn eigen smaak en kenmerkende kennis heeft, we toch tot een toplijstje muziek komen waar iedereen het mee eens is. Dat zit ‘m in de onderscheidendheid en de verrassing van het liedje. Dat maakt dat het lekker luistert. In al deze nieuwe muziek zitten ook heel veel samples: gitaarrifjes van Fleetwood Mac of ‘Love’s Unkind’ van Donna Summer deze week bijvoorbeeld, en dat blijkt logisch.
Waanzinnig mooie originelen die met een andere techniek, andere stem, ander ritme opnieuw heel aansprekend zijn. En dan de covers. Een plaatje dat al heel erg prachtig was, opnieuw uitgevonden en bewerkt te horen voor oude en nieuwe luisteraars. Niet dat het origineel er dan niet meer toe doet. Na de uitvinding van de lamp, bleven kaarsen ook.

Een cover is altijd met het origineel verbonden en kan opnieuw een Top 2000-hit worden. Onderscheidend, verrassend en van betekenis zijn, dat doet bij alles opgeld. De zin en nieuwsgierigheid om (door) te luisteren komt wanneer een presentator, DJ, House/Spaces-host of podcastjock dat biedt. Daarom geloof ik heilig in ‘t eeuwig voortbestaan van radio. Vanwege deze persoonlijkheden.
Dat het door techniek en mobiliteit ook andere vormen aanneemt, maakt het zo geweldig. Dat trekt nieuwe, bestaande en ‘re-integrerende’ luisteraars. Dit groeiende audiodomein is van belang voor adverteerders en bureaus; het is mede aan RAB om zoveel mogelijk kennis en mogelijkheden hierover te delen.

Hoe klinkt je merk in de wereld van media? Dit verwacht en wenst de markt, zo bleek uit ons onderzoek door InSites Consulting onlangs. Daarom ontwikkelen we voor RAB een nieuwe merkidentiteit en komen wij met een nieuwe aanpak passend bij onze kennis, tools, nieuwsgierigheid en daadkracht in het reclamedragende audiovak.
Een cover wellicht, maar nog steeds nauw verbonden met het origineel; want radio én audio. INXS bezong het al: “Two worlds collided and they could never tear us apart.”

Liedewij Hentenaar
Directeur RAB

De week van Liedewij Hentenaar

Directeur RAB
2021 - week 15