Jonathan Berhane
2017 - week 49

Volwassen geworden

YouTube publiceerde vandaag de lijst van meest bekeken video’s van het afgelopen jaar, wereldwijd. De lijst is zeer uiteenlopend en lijkt elk jaar weer creatievere content te bevatten.

Ook de lijst van meest bekeken video’s in Nederland werd bekendgemaakt. Jachtseizoen door StukTV, de populairste webserie ooit gemaakt in Nederland, komt twee keer voor in de top 10. Beide afleveringen hebben ruim 2 miljoen weergaven. De cijfers van StukTV rijzen sowieso de pan uit. Met meer dan 1 miljoen abonnees en gemiddeld ruim 20 miljoen views per maand, weten we dat zij een enorm marktaandeel hebben in de leeftijd tussen de 15 tot 35 jaar.

Met zulke cijfers kan de markt niet meer om influencers heen. Vanzelfsprekend worden ze nu serieus genomen door adverteerders, traditionele media en mediabureaus. Maar dat kan ook niet anders. Er zijn meerdaagse live events waar YouTubers in direct contact staan met hun fans, die steevast uitverkocht zijn. Influentials pakken tal van andere carrièremogelijkheden aan: als zangers, acteurs, presentatoren, auteurs. Ze zijn te zien op covers van magazines en zitten aan tafel in tv-programma’s.

We kunnen er niet meer omheen: de markt is volwassen geworden. Ik kan dan ook niet wachten om te zien waar we over vijf jaar staan!

Jonathan Berhane
Senior Partner Manager RTL MCN