Fleur Winters
2019 - week 38

Toegankelijk?

Series zijn een heerlijk middel om even helemaal opgeslokt te worden in een andere wereld. Om mee te leven met al dan niet supernatuurlijke hoofdpersonages die slimmer, beter en sneller zijn dan wij met z’n allen bij elkaar. Andere werelden waar we dan even helemaal in kunnen verdwijnen en de dagelijkse realiteit achter ons kunnen laten.

Afgelopen jaar verschenen er echter twee series die wat betreft onderwerp zo ontoegankelijk leken, dat het verbazingwekkend is dat ze toch zo’n groot publiek hebben weten te bereiken: Chernobyl (HBO) en When They See Us (Netflix). Beide series gaan over onderwerpen die waar gebeurd en heel heftig zijn.
Chernobyl gaat over de kernramp in Rusland waar uit de doeken wordt gedaan hoe de lokale bevolking van het dorp zich blijft inzetten om een geëxplodeerde kerncentrale te stoppen. Dat doen ze terwijl iedereen die verantwoordelijk is voor de kerncentrale het in de doofpot wil stoppen en zeer nalatend handelt. Hoe kan het dat zo’n serie werkt? De structurele opzet van de serie is – zo slim – die van een thriller. En deze structuur zorgt ervoor dat de kijker blijft kijken gedurende vijf afleveringen.
Het aangrijpende en belangwekkende When They See Us gaat over hoe vijf kinderen op basis van racistische motieven in Amerika in 1989 worden veroordeeld en jarenlang onterecht in de cel zitten. Wat deze serie doet werken, is empathie. We voelen zo mee met de hoofdpersonages dat op het moment dat zij vrij komen, wij ook het gevoel hebben van vrijheid en gerechtigdheid.
Beide series zijn daarbij ook nog een spiegel naar de huidige samenleving, wat het nog krachtiger maakt. De herkenbaarheid van het in de doofpot willen stoppen van zaken die niet naar buiten mogen komen van Chernobyl en het racisme dat vandaag de dag nog steeds een grote rol speelt in Amerika in When They See Us.
Het zijn geëngageerde series. Series die moeilijke, pijnlijke onderwerpen niet uit de weg gaan en die zo slim gestructureerd worden, dat de kijker toch meegenomen wordt. Daar zijn er gelukkig steeds meer van, bijvoorbeeld ook The Handmaidens Tale.
Het zijn series die de kijker via complexe personages en prachtig gestyleerde werelden, ook aanzet tot nadenken over de huidige samenleving. Soms leidt geëngageerde fictie tot handelen in de echte wereld. Zoals When They See Us leidde tot het ontslag van de toenmalige Officier van Justitie. En protesteren vrouwen, gekleed in kostuums van The Handmaidens Tale, tegen abortus in onder andere Amerika en Argentinië.
Binnen een diverse slate van projecten, ontwikkelen wij ook al een aantal jaar een geëngageerde serie over een landmijnenspecialist binnen de VN. Dit doen we met heel veel plezier samen met onze partner en tevens de showrunner van de succesvolle serie Bodyguard (Netflix), Jed Mercurio. We behandelen binnen de serie heftige onderwerpen en thematiek, maar we hebben het gestructureerd als een thriller, net als Bodyguard.
Het moet een serie worden die de kijker van begin tot eind vasthoudt. En door deze toegankelijke structuur hopen we dat de kijker een hele spannende, vermakelijke serie ziet die hopelijk ook aanzet tot nadenken.

Fleur Winters
Co-CEO / producer Lemming Film