Maarten Reijgersberg
#eindbaas RauwCC
2021 - week 25

Synthetische toekomst

In het manifest van RauwCC staat letterlijk dat we het communicatievak continu uit willen dagen. Maar we willen ook duurzame content maken. Content die voor langere tijd relevant is en vaker dan één keer ingezet kan worden.

Het is best een uitdaging om steeds te willen innoveren, maar tegelijkertijd ook tijdloze content te maken. Dat lukt dan ook zeker niet altijd, maar met de creatie van virtual ambassadors hebben we nu een mooie lijn te pakken.

Eind 2019 klopte Postillion Hotels bij ons aan voor een campagne rondom de opening van hun nieuw te openen hotel in Rotterdam. We waren het er al snel over eens dat dit een influencercampagne moest worden, maar bij RauwCC zijn we eigenlijk niet van de influencercampagnes. Waar we wel van zijn, is innovatieve en duurzame content en ik zag hier een uitgelezen kans om met een virtual influencer aan de slag te gaan.

Er waren alleen nog geen virtual influencers in Nederland en wat er nog niet is, kan je creëren. Althans, dat hadden we met RauwCC nog nooit gedaan, dus we dachten dat we dat wel konden. En zo geschiedde. Niet gehinderd door enige vorm van kennis over hoe je zoiets aanpakt, gingen we samen met Postillion Hotels aan de slag met een ‘origin story’, het karakter, het uiterlijk en de contentkalender van Esther.

Nu, anderhalf jaar na het begin van onze ontdekkingsreis, staat Esthers verhaal als een huis. We hebben enorm veel media-aandacht gekregen en inmiddels zijn we voor meerdere opdrachtgevers aan het ontdekken wat virtual ambassadors voor hun organisatie kunnen betekenen. Want Esther is voor ons de blauwdruk voor een generatie aan virtuele medewerkers die we de komende jaren mogen creëren.

Moesten we in 2010 nog wennen aan social media en hoopten sommigen dat dát wel over zou waaien, vanaf vandaag kun je vast gaan wennen aan synthetische media.

Maarten Reijgersberg
#eindbaas RauwCC

De week van Maarten Reijgersberg

#eindbaas RauwCC
2021 - week 25