Romar Bucur
Head of Business Development & Strategy Banijay Benelux
2023 - week 12

Skip intro: Innovate or Die

De jetlag is achter de rug, maar het hoofd zit boordevol inspiratie en nieuwe ideeën. Die ga ik deze week met jullie delen. Deze keer niet De Week Van… maar this time last week. Ik ben net terug van SXSW, South By voor ingewijden. Een week waarin Austin, Texas het middelpunt is van televisie, film, muziek, interactie en innovatie.

Met een achtergrond in gaming en digital en nu een aantal jaren mediaervaring binnen Banijay Benelux – de meest complete contentproducent van Nederland – leek het alsof bij SXSW alles samenkwam. Samen met Hoofd Programmaontwikkeling van EndemolShine Nederland Sil Geurtsen vertrokken we op donderdag richting Austin. Met als doel om geïnspireerd te raken en te zien waar creativiteit en techniek samenkomen.

In het vliegtuig was al duidelijk dat we niet de enige Nederlanders waren. Meer dan 200 gelijkgestemden liepen rond in Austin – tussen de 45.000+ bezoekers van het festival (zoals de South By-organisatie zichzelf noemt). Met name vanuit de Nederlandse reclame- en techsector. De traditionele mediabedrijven waren ondervertegenwoordigd – maar gelukkig was de NPO en haar omroepen (onder andere EO, BNNVARA en Omroep Zwart) wel van de partij met dezelfde doelstelling als ons: inspiratie en innovatie.

De grotere vraag die achter ons bezoek zit: hoe zorgen wij er als mediasector voor dat we niet alleen maar in de waan van de dag leven? In ons geval: het ontwikkelen, verkopen en produceren van met name tv-programma’s. En we niet de volgende Kodak of Blockbuster worden die niet op tijd heeft ingespeeld op trends en nieuwe ontwikkelingen. Wat is onze rol als verhalenvertellers en hoe maken we op een verantwoorde en inclusieve manier gebruik van nieuwe techniek als generatieve AI, allerlei vormen van synthetische media en virtuele werelden?

De komende dagen neem ik je mee in wat ik geleerd heb tijdens South By: wat is de techniek die eraan zit te komen, op welke trends moet je inspelen en vooral ook: waar kan je beter nog even mee wachten? Het was een rollercoaster week met een unieke combinatie van sprekers van wereldklasse en in de avond een muziekfestival dat heel downtown Austin overnam.

Waar je overdag in lange rijen moest staan en de aloude Nederlandse traditie van je ‘handdoekje’ neerleggen in groten getale werd uitgevoerd. En elke toffe spreker toch ook zijn of haar boek aan je wilde verkopen. Je het ene moment bij een sessie vanuit NASA zit die de infraroodbeelden van het universum omzet in geluid (spoiler: mindblowing!) en daarna bang bent dat je toch beter naar een andere keynote had kunnen gaan (FOMO is het woord van SXSW 2023). En in de avond struint van de ene toffe indie rockband (shoutout naar de Nederlandse The Vices) naar de andere unieke performance (shoutout naar de Canadese Rich Aucoin).

FYI, de Skip Intro-knop is dus zo’n innovatie van Netflix, dat er op basis van onderzoek achter kwam dat 15% van zijn gebruikers handmatig door een serie of film spoelt in de eerste vijf minuten. Ze introduceerden de bekende Skip-intro knop in 2017 en die wordt nu 136 miljoen keer per dag gebruikt. Laten we de komende dagen kijken welke SXSW 2023-innovatie net zo baanbrekend gaat zijn.

Romar Bucur
Head of Business Development & Strategy Banijay Benelux

 

De week van Romar Bucur

Head of Business Development & Strategy Banijay Benelux
2023 - week 12