Boudewijn Smals
Director Video DPG Media
2022 - week 11

Prins

Ik heb de schmink nog achter mijn oren en ben met mijn hoofd nog half in de carnavals-klanken als ik mijn ouders alweer, nu in alle rust, probeer uit te leggen wat ik dan toch voor werk doe.

Het is aswoensdag en terwijl we een haring aan de staart vast hebben, hoor ik mezelf een aantal, in het vak uitgekauwde gezegdes gebruiken zoals “dat content toch echt king is, maar de gebruikersomgeving queen”. Waarop mijn vader de terechte vraag stelt hoe we al die kijkers naar binnen denken te gaan hengelen. Want dat er veel concurrentie is moge duidelijk zijn.

Hij weet zelf ook amper nog waar te beginnen in het enorme en versnipperde content aanbod. De vraag “of wij ook posters op gaan hangen met de mededeling dat er binnenkort ook bij de DPG-titels nog meer video content te zien is”, is dan ook snel gesteld.

Verstopt
En hij heeft natuurlijk groot gelijk. Want als de content regeert en een soepel werkend platform een hygiënefactor is, dan is marketing tegenwoordig toch op z’n minst de prins. En in de dagen die ik net achter de rug heb, staat die toch echt bovenaan de hiërarchie. Tevreden met mijn eigen vergelijking glijdt de zoute haring nog gemakkelijker mijn schorre keel binnen.

Toch is dit nog lang niet overal in medialand een vanzelfsprekendheid. Te veel schitterende, onmisbare content wordt verstopt op duur ontwikkelde platforms zonder dat het ooit de doelgroep bereikt. Het maakproces vraagt dan ook om een heel andere benadering. Waar het vroeger volstond om als producent goede content te maken en af te leveren bij een omroep die toch wel kijkers had, daar is het vandaag echt essentieel om vanaf de start van een ontwikkelingstraject rekening te houden met hoe de content in de markt gezet gaat worden.

Een marketingbenadering waar veel makers hun neus voor ophalen, maar desalniettemin noodzakelijk als je wil voorkomen dat je carnaval alleen viert met je koningskroontje op. 

Boudewijn Smals
Director Video DPG Media