Uunco Cerfontaine
Radio Director Sky Radio
Uunco Cerfontaine
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Portfolio-strategie

vrijdag 24 januari 2020
Uunco Cerfontaine
Radio Director Sky Radio

Ik werk dit jaar twintig jaar bij de nationale radio. Dat jubileum is voor mij heel makkelijk te onthouden, want ik begon op 1 januari 2000 als programmadirecteur bij Radio 538. Daarna werkte ik voor Radio Veronica en nu alweer zo’n tien jaar voor Sky Radio.

Er is in al die jaren veel veranderd. In 2000 zaten we met 538 in een villa in Hilversum waar door zo’n zestig man alles werd gedaan. En dat was dan inclusief de sales, marketing en online afdeling.

De afgelopen jaren heeft een consolidatieslag plaatsgevonden bij de radio. Dat is wereldwijd gaande en ook noodzakelijk. Want we moeten het met de radiostations niet alleen opnemen tegen elkaar, maar ook tegen enorme techreuzen als YouTube en Spotify. Daarom bieden we bij Talpa Network nu onze vier radiomerken aan (Radio 538, Radio 10, Radio Veronica, Sky Radio) met daarbij nog diverse substations op DAB+ en online.

Daarnaast hebben we muziekplatform Juke dat ook een heleboel content aanbiedt, waaronder podcasts. We hebben dus zelfs in-house meer concurrentie op luisterminuten dan ooit. En helaas kunnen mensen nu eenmaal niet alles luisteren.

Deze nieuwe tijd vraagt van een programmadirecteur dan ook een nieuwe competentie: portfolio-denken. Want het geheel is groter dan de som der delen, leerden we vroeger al bij wiskunde.

Maar dat portfolio-denken moet je wel even leren, want voorheen kon je als pure egoïst opereren. Het ging alleen maar om je eigen marktaandeel en het maakte niet uit waar je dat vandaan haalde. Maar als onderdeel van een portfolio moet je groter kunnen denken.

Wij willen met het hele radioportfolio van Talpa Network een bepaalde marktpositie behalen. En dat kan betekenen dat je soms ook een kans voor je ‘eigen’ station laat liggen, omdat het voor het portfolio beter is.

Dat had ik me twintig jaar geleden niet kunnen indenken en daarom blijft dit vak ook zo uitdagend. De markt is dynamisch, de ontwikkeling van de techniek zorgt voor nieuwe kansen en de smaak van het publiek verandert continu. Elk jaar is anders. En daarom wil ik dit ook de komende twintig jaar graag blijven doen!

Uunco Cerfontaine
Radio Director Sky Radio