Erik van Heeswijk
Co-Founder | CEO smartocto
2022 - week 15

Persbureaus en User Needs

Vandaag rond ik een onderzoeksrapport af voor het Britse en Ierse persbureau PAmedia. We hebben niet vaak tijd meer om uitgebreid strategie-advies aan redacties te geven, maar collega Rutger Verhoeven en ik merken nog steeds dat er aanvragen binnenkomen.

Omroepen, kranten, merken, de tijd is voorbij dat ze zich afvragen of de digitalisering hen wel echt gaat raken. Het is aanpassen of afzien en de meesten kiezen er dan toch maar voor om in beweging te komen. Budgetten worden stevig aangepast, datateams gevormd, programmaformats geschrapt. Ik hou van reuring, ik ben altijd een slechte op-de-winkel-passer geweest.

Vooral het feit dat Rutger zich – samen met de wereldwijd vermaarde contentstrategie-goeroe Dmitry Shishkin – tegen User Needs heeft aan bemoeid, zorgt voor belangstelling uit de meest exotische landen. Nieuwsredacties over de hele wereld zijn bezig dat behoeftenmodel in te voeren, waarbij je meerdere soorten verhalen maakt voor het publiek. Onze bijdrage simpel gezegd: we kunnen in feite met Machine Learning herkennen of een artikel hard nieuws of een persoonlijk verhaal is, of zou moeten zijn. En we hebben uitgerekend, onder andere bij Omroep Brabant, dat het User Needs model werkt. Dus bellen ze vanuit de gekste plekken naar Rutger.

Mijn klusje was niet minder interessant: hoe kunnen persbureaus meer snappen van de content die ze maken? Het grote vraagstuk is dat ze verhalen aanleveren aan media en dus zelf geen echte gebruikersdata hebben. Ze beschikken niet over pageviews, conversies, attentietijd of waardering. En als je dat allemaal niet weet, hoe kun je dan inspelen op de wensen van het publiek, hoe kun je je verbeteren? 

Het klinkt onmogelijk, maar ik denk dat we het gekraakt hebben, misschien zelfs met een toefje User Needs. Nu maar eens zien hoe dat in Londen valt. Reuring, mooi.

Erik van Heeswijk
Co-Founder | CEO smartocto 

De week van Erik van Heeswijk

Co-Founder | CEO smartocto
2022 - week 15