Article header image
Article header image

Cirkeltje rond

Op een evenement waar ik was uitgenodigd om te praten over mijn serie, deelde ik het podium met filosoof Jitske Kramer. Zij had het in haar talk over liminaliteit. De tussentijd van verandering. Hoe ongemakkelijk dat soms voor ons kan voelen, wanneer je even niet door stevent met een uitgedacht plan. Jezelf verliest in alles wat er nog niet is en dat notitieboekje met al je plannen en dromen weer open moet, wat gaan we nu doen?

Net in die fase was het podcastmaker Lars Jesse van Eijden die me uitnodigde om zijn gast te zijn in de BM Media Lounge. Over mijn docu, mijn dromen en dat ik het zelf ook nog even niet precies wist. Maar daarboven in de studio bij Beeld & Geluid, was het warm en echt. Van de visagie tot aan de voorbereiding met productie en de lunch, het voelde als poedelen in een warm bad. Ik werd gevraagd om zelf ook een aflevering te presenteren. BM hoofdredacteur Jeroen te Nuijl zag mijn afleveringen en tipte me bij mijn huidige management, FC Klap. Zij vroegen mij op hun beurt weer wat ik graag meer zou willen doen: presenteren en schrijven, verzuchtte ik zacht.

Fast forward naar nu, ik neem jullie mee in mijn week. Mijn eerste als redacteur en presentator voor Broadcast Magazine. Jitske had gelijk. Soms moet je even dobberen, doorzwemmen en je creativiteit in die gekke zee maar gewoon alle ruimte laten. Aardig blijven voor jezelf, maar misschien nog wel meer voor de mensen om je heen. Je weet nooit wie er in jouw liminaliteit iets moois ontdekt, jouw aflevering van BM Media Lounge bekijkt en besluit je tot gezicht van BM Young te maken. Soms moet je afwachten en erop vertrouwen dat de mooiste dingen niet ontstaan in haast, maar in ruimte. Uiteindelijk voert de stroming je precies waar je zijn moet en dat is mij een ware eer.

Gegroet, uw nieuwe BM redacteur.

Sanne Savelsbergh
BM redacteur en presentator

Bericht delen
Article header image
Article header image

Les 4: Zonder risico, geen goede pitch

Dat was de gedachte achter Het Laatste Woord. Het interview dat pas wordt uitgezonden op de dag van iemands overlijden. Alleen de hoofdpersoon, met de tijd om het zélf te vertellen. Ik presenteerde het vastberaden aan Peter Adrichem, toen de CEO van Endemol Nederland, die vond het héél bijzonder.

Jeroen Pauw presenteert het nu. De gesprekken zijn open, eerlijk en heel indrukwekkend. Met tot nu toe bijzondere gasten als Dries van Agt, Liesbeth List, Willibrord Frequin en Cor Boonstra. Wie nog meer…? Geen idee, dat is precies de bedoeling. Een paar jaar eerder zat ik in de auto, na de uitvaart van mijn oom Tom. Mijn oma naast me. Auto’s raasden voorbij alsof er niks gebeurd was. ‘Gek eigenlijk dat alles gewoon doorgaat.’

Zo ontstond het idee voor De Herinneringsminuut. Een nationaal moment van één minuut stilte. Op 30 december, voor iedereen die gemist wordt. Ik pakte de telefoon en pitchte het superpersoonlijk aan Gijs Pelser, toen marketingbaas van Yarden. Hij was meteen om. We maakten het vier jaar lang. Ingeleid door bekende gezichten als Ursul de Geer, Robert ten Brink, Willeke Alberti.

Alle grote TV-zenders van Nederland werkten mee. En het werkte. Uit onderzoek bleek hoeveel steun één minuut gaf, juist in die donkere dagen van het jaar. Bijzondere voorbeelden van Helpful Brandstories zoals we die graag maken bij LifeHunters.

De les? Een goed idee is pas iets waard als je het durft te presenteren. Er moet risico in zitten, het moet schuren. Als je het oprecht en persoonlijk brengt – is de kans groot dat het lukt.

Mark van der Werff
Founder & Creative Director LifeHunters

Bericht delen
Article header image
Article header image

Les 3: Eerst smeren, dan serveren

Komt het door de stress van het ondernemen? De leeftijd? Of gewoon te weinig zonnebrand? Geen idee. Maar ik moest wél terugdenken aan m’n tijd bij Endemol en RTL, waar collega’s ineens dagenlang met grote zonnebril op kantoor verschenen. Dan wist je: er is wat strak getrokken.

Gebaseerd op die ervaring bedachten Bart van Straaten en ik ooit een format voor de Zuid-Amerikaanse markt, waar plastische chirurgie een verjaardagscadeau is: Honey, I changed your body. In dat format kiest je partner iets aan jouw lichaam om te veranderen, en jij ontdekt pas ná de operatie wat het is geworden. Het werd gepilot. En nooit uitgezonden.

Toch: voorkomen is beter dan verbouwen. Gisteren zag ik op TikTok een tip: begin als tiener elke dag met je gezicht insmeren met zonnebrand. Blijkbaar helpt het écht tegen rimpels én wallen.

KWF

Met LifeHunters proberen we ook ons steentje bij te dragen. Voor KWF bedachten we de campagne Eerst smeren, dan serveren, met zonnebrandpunten op 400 tennisclubs in Nederland. Want smeren vóór het sporten vergeten veel mensen. Binnen no time waren de dispensers uitverkocht.

De les? Je huid is je grootste orgaan. Smeer je altijd in. Niet één keer per dag, maar elke twee uur. Juist als je gaat sporten. Ook goed voor later, als je een eigen bureau hebt.

Mark van der Werff
Founder & Creative Director LifeHunters

Bericht delen
Article header image
Article header image

Les 2: Soms moet je iets groots loslaten

Ik ben Mark van der Werff, opgegroeid tussen televisie en reclame. Werkte bij Endemol, Eyeworks, RTL Nederland als Creative Director. Tot ik vijf jaar geleden besloot: ik wil iets van mezelf. Iets nieuws. Iets waarvan ik nog niet wist of het zou lukken. Zonder bekend logo als schild.

Dat ‘iets’ heet LifeHunters. We werken ondertussen voor merken als ABN AMRO, NS, Kruidvat, Calvé, Appelsientje, KWF. Maar ook voor onbekendere merken met grote ambities. Wat ze zoeken? Geen reclame om de reclame, maar campagnes die iets toevoegen voor het merk én de consument. Helpful Brandstories, noemen we dat.

Bij RTL leerde ik hoe je mensen écht raakt met een idee. Vooral van Ellen Meijerse, Matthias Scholten, Paul Cormont – streng, scherp, maar altijd raak. En alles draaide om effect en bereik. De klanten kwamen vanzelf. Maar nu? Geen grote naam om op te leunen. Geen mentor met wijze raad. Nu moet het idee alles doen.

We maakten een film met 100-jarigen (28 mln views). Over durven. Over keuzes. Over spijt. Eén vraag bleef hangen: ‘Waar had je vaker ‘ja’ op moeten zeggen?’ Bekijk ’m hieronder. Misschien is dit jouw moment.

De les? Soms moet je iets groots achterlaten om jezelf uit te dagen. En dan is ‘nooit van gehoord’ geen afwijzing, maar een uitnodiging. Om het waar te maken.

Mark van der Werff
Founder & Creative Director LifeHunters

Bericht delen
Article header image
Article header image

Les 1: Wie goed doet, goed ontmoet

Het belandde op het bureau van Paul Römer, die het doorgaf aan Peter Langenberg, waarna het daarna terecht kwam bij BNN-voorzitter Laurens Drillich. En zo was De Grote Donorshow geboren. Het snelste idee ooit, met de grootste impact. Letterlijk de hele wereld had het erover. En belangrijker: het zette orgaandonatie écht op de kaart. Uiteindelijk leidde het zelfs tot de nieuwe Donorwet.

Het maatschappelijk impact maken, iets goeds doen, heeft me daarna nooit losgelaten. En toen Anouk Last en ik vijf jaar geleden LifeHunters begonnen, in een land met 25.000 (!) andere reclamebureaus, vroeg ik me af: wat maakt echt ons anders?

Ik dacht terug aan De Grote Donorshow. En besloot: dít is onze basis. Zo ontstond ons specialisme: Helpful Brandstories. Campagnes die mensen helpen. Die inspireren, leren of nieuwe inzichten brengen. Niet alleen sympathiek, maar ook effectief. Want helpen werkt. Voor consumenten én voor merken.

Een mooi voorbeeld? Onze campagne voor Veilig Leren Lezen van uitgever Zwijsen. Uit onderzoek bleek dat één juf in groep 3 méér dan duizend kinderen leert lezen in haar loopbaan. Een inzicht dat niemand eerder zo zag, en dat massaal werd opgepikt door media als Hart van Nederland, LINDA en AD. Bekijk de video hieronder.

De les? Wie goed doet, goed ontmoet. En wat begon als een format, is nu een overtuiging.

Mark van der Werff
Founder & Creative Director LifeHunters

Bericht delen
Article header image
Article header image

Fake it till you become it

Dat heb ik gedaan. Niet van de ene op de andere dag – maar wel stap voor stap. Ik ging me anders opstellen, nam meer verantwoordelijkheid en begon vooruit te denken. En op het moment dat de functie vrijkwam, was ik er klaar voor. Ik werd gevraagd als eindredacteur. Dat moment heeft veel voor me betekend. Want als je ergens naartoe wil groeien, helpt het enorm om jezelf alvast zo te zien. Het verandert je mindset. En daarmee ook je kansen.

Ik ben misschien een zichtbaar voorbeeld van doorgroeien bij FunX, maar ik ben zeker niet de enige. Wat ik juist zo bijzonder vind aan onze organisatie, is dat we het écht mogelijk maken voor jonge mensen om te groeien. We hebben een jong managementteam, vol mensen die ooit zelf als maker of redacteur begonnen. Dat laat zien: leiderschap hoeft niet iets te zijn voor “later”. Als je talent en visie hebt – en de ruimte krijgt – kun je op jonge leeftijd al het verschil maken.

Vandaag is het vrijdag, en dus ook alweer mijn laatste column van deze week. Ik vond het heel tof om jullie mee te nemen in wie we zijn bij FunX, wat ons drijft, en waar we naartoe bewegen.

De komende dagen ligt de focus op onze verhuizing naar Het Zandkasteel in Amsterdam Zuidoost én natuurlijk de FunX Awards aanstaande maandag (9 juni). Ik voel gezonde spanning, maar vooral ook trots. Trots op het team, en op wat we samen aan het bouwen zijn. De show is maandagavond te volgen via ons YouTube-kanaal, en stemmen kan nog tot 16.00 uur via funx.nl.

Dank voor het lezen deze week – en als je iets wil delen of verder wil praten: stuur me gerust een berichtje via LinkedIn.

Chanelva Rier
Zendermanager NPO FunX

Bericht delen
Article header image
Article header image

Bij FunX zijn we niet bezig met jongeren – we zijn die jongeren

Bij FunX draait het om balans: tussen vernieuwen en vasthouden aan wat werkt. Neem de ochtendshow met Fernando: al 15 jaar lang is hij de vaste stem waarmee mensen hun dag beginnen. Muziek, actualiteit en entertainment – zijn show is een anker. En dat blijft niet onopgemerkt: in december kreeg hij de Marconi Oeuvre Award voor zijn indrukwekkende carrière, waar deze show een belangrijk onderdeel van is.

Toch blijven we ook experimenteren en grenzen verleggen. Een goed voorbeeld is het middagprogramma met content creator Vonneke Bonneke en radio-dj Nordin. Twee werelden komen daar samen: Vonneke vanuit online, Nordin vanuit de radio. Ze brengen het beste van beide werelden bij elkaar in één show. En dat werkt. De sfeer, de toon, de vibe – alles klopt. Hun bereik is gigantisch, hun chemie is onmiskenbaar. In januari werd het programma zelfs beloond met een nominatie voor de Radioring.

Soms krijg ik de vraag: luisteren jongeren eigenlijk nog naar de radio? Het korte antwoord: ja.. Live radio is persoonlijk. Je voelt dat iemand er echt voor jou zit. Maar natuurlijk zijn we ook actief op Instagram, TikTok en YouTube – dat is óók waar we zijn. Als iets viral gaat op TikTok, willen we het meteen terughoren op de radio. En als er iets speelt, willen we daarover praten op onze socials. Muziek, humor, discussies – het loopt allemaal in elkaar over, en dus ook over onze verschillende kanalen.

We zijn een 360-gradenmerk: on-air met radio, online via socials, en in real life met events. Van liveshows en discussies tot festivals, panels en podcasts – FunX is overal waar ons publiek is. En omdat we zelf onderdeel zijn van die wereld, weten we precies hoe we hen kunnen raken.

Een uitdaging bij het bedienen van een jonge doelgroep is: wat vandaag werkt, kan morgen anders zijn. Maar juist daarom bewegen we continu mee. Niet omdat het moet, maar omdat we zijn wie we bereiken. We luisteren naar onze community, spotten trends en zijn niet bang om het anders te doen. Zo blijven we relevant en vooral echt!

Chanelva Rier
Zendermanager NPO FunX

Bericht delen
Article header image
Article header image

FunX Amsterdam gaat verhuizen

Met FunX hebben we locaties in de vier grote steden waar ook onze FM-frequenties zitten. Onze hoofdredactie zit in Rotterdam. En door de groei van FunX werken we nu aan een gelijkwaardige redactie in Amsterdam. In Utrecht en Den Haag behouden we de lokale redacties: daar wordt content gemaakt specifiek gericht op de jongeren in de desbetreffende stad.

Onze ambitie reikt verder dan de Randstad. We willen ons bereik vergroten en een bredere community aanspreken. Daarom hopen we in de toekomst ook in andere grote steden als Almere, Arnhem, Eindhoven, Enschede en Tilburg nog meer hoorbaar en zichtbaar te zijn.

De lokale redacties en shows zijn de echte broedplaats voor talent binnen FunX. Jonge dj’s krijgen de kans om radio-ervaring op te doen voordat ze echt landelijk te horen zijn. En als ze er klaar voor zijn, maken ze de stap richting het grote publiek. Hoe fijn om zo je carrière te kunnen beginnen? Hetzelfde geldt natuurlijk voor iedereen achter de schermen. Goed om zo het vak te leren. De groei naar nieuwe steden biedt kansen om ook daar een podium te geven aan jong talent en lokale redacties.

Wat ik echt heel erg mooi vind aan onze verhuizing naar Amsterdam-Zuidoost is dat we dicht bij iedereen uit de scene zijn. Van fans tot artiesten. Je loopt de deur van het Zandkasteel uit en je staat in de Amsterdamse Poort, een plek waar heel veel verschillende culturen samenkomen. En met Omroep Zwart in hetzelfde pand hadden we ons geen fijnere buren kunnen wensen. Kortom, ik kijk uit naar deze nieuwe stap!

Chanelva Rier
Zendermanager NPO FunX

Bericht delen
Article header image
Article header image

FunX redactie: jong, stads en (cultureel) divers

Op dit soort momenten zie ik ook weer hoe talentvol het FunX-team is. De FunX redactie is een afspiegeling van onze doelgroep: jong, stads en (cultureel) divers! Hierdoor weten we precies hoe we de FunX-doelgroep het beste kunnen bedienen. We maken content die we zelf graag willen zien en we zijn daar waar ons publiek zich begeeft. FunX is voor veel collega’s ook de eerste werkplek. Dus we werken met stagiairs, aankomend talent en jonge mensen die hun carrière hier bij FunX starten.

Zo ben ik zelf ook bij FunX begonnen, als stagiair. Ik luisterde al vanaf jongs af aan naar de zender en toen ik stage moest gaan lopen voor mijn opleiding Media, Informatie en Communicatie wist ik: dat wil ik bij FunX doen. Ik herkende mezelf in de zender, er werd muziek gedraaid waar ik graag naar luisterde en er werden dingen besproken die ook in mijn leven speelden. Na mijn stage mocht ik blijven – ik kreeg als jong talent een kans – en uiteindelijk groeide ik door naar eindredacteur en adjunct-programmaleider – en van adjunct-programmaleider naar zendermanager. Dat was, en is nog steeds voor mij een droom die is uitgekomen. Ik vind het echt fantastisch om deze rol te vervullen en daarmee ook te kunnen laten zien dat je dit als vrouw van kleur kan bereiken. Wat grappig is, is dat ik met mijn 34 jaar nu een van de oudere collega’s ben bij FunX. Ik voel me soms ook echt een oma op de redactie. Maar ik vind het ook juist mooi dat ik nu vanuit mijn senioriteit de jongere generatie nu kan begeleiden.

Morgen neem ik jullie graag mee in onze verhuisplannen. Want niet alleen organiseren we ons grootste evenement van het jaar aankomende week, dit weekend verhuist FunX Amsterdam tussendoor ook nog ‘even’ van Pakhuis de Zwijger naar Het Zandkasteel!

Chanelva Rier
Zendermanager NPO FunX

Bericht delen