Jeroen te Nuijl
2017 - week 42

MIPCOM 2017: spel zonder grenzen

De grootste mediabeurs annex –conferentie ter wereld zit er weer op en de cijfers spreken boekdelen. MIPJunior opende afgelopen weekend het bal in Cannes met 1600 deelnemers en 660 aankopers (een record), waarna MIPCOM in vier dagen tijd volgens het persbericht ongeveer 13.900 bezoekers trok uit meer dan 110 landen, inclusief 4.800 buyers.

Dat zijn dan de officieel geregistreerde en geaccrediteerde volgers. Volksstammen uit de hele wereld fungeren natuurlijk graag als party crashers aan de Franse zuidkust, om op de talloze terrassen of in hotels en restaurants hun netwerkafspraken te maken. Zo fungeerde MIPCOM andermaal als barometer in het oog van een voortrazende mondiale mediatornado, die talloze relatief nieuwe spelers voortstuwt.

China’s Tencent, Awesomeness TV en The Africa Channel waren bijvoorbeeld voor het eerst present en vooral de groeiende impact van VOD/SVOD diensten bleef veelzeggend. Onder andere Netflix, Amazon, SFR Play, Virgin Media, HBO Go en Fox Play vaardigden in totaal 1.700 inkopers af en niet minder dan 460 verschillende VOD platforms lieten zich zien in Cannes. De bekende giganten natuurlijk – Netflix bepaalde vele discussies, zeker toen uit de VS het nieuws kwam dat komend jaar voor 8 miljard dollar (!) wordt geïnvesteerd in Originals – maar ook Youku uit China, Hulu, Maxdome, Stan en nieuwkomers iflix, KKTV, Acorn TV, PlayKids en Showmax.

En dan had je natuurlijk ook weer de talloze internationale partnerships die met veel bombarie werden gepresenteerd. Een van de meest opvallende: social mediagigant Snap slaat de handen ineen met NBCUniversal om een ‘digitale content studio’ te creëren voor eigen shows op het Snapchat platform. MIPCOM benadrukte de snelle evolutie van onze kijkgewoonten en de opkomst van nieuwe services die daarop inspelen.

Dominique Delport, Global Managing Director van de Havas Group en voorzitter van Vivendi Content, meldde trots dat de short-form video service Studio+, vorig jaar aangekondigd, al vijf miljoen abonnees heeft. “Content is king of course, but distribution is queen. We’re living in a world where kings and queens are equal,” sprak Delport. “MIPCOM heeft bevestigd dat de grenzen tussen de televisie- en de digitale industrie zijn weggevallen,” aldus Reed MIDEM’s Laurine Garaude.

Verder viel ook dit jaar weer genoeg te vieren en te feliciteren. David Zaslav, President en CEO van Discovery Communications, werd gekroond tot MIPCOM Personality of the Year en actrice Catherine Zeta-Jones kwam langs om haar hoofdrol in ‘Cocaine Godmother’ van A+E Networks te promoten en Harvey Weinstein nog even een veeg uit de pan te geven. De Britse komiek Sir Lenny Henry verzorgde een keynote in het Diversity Programme en de vuilbekkende chefkok Gordon Ramsay vond dat het runnen van een restaurant en de tv business wel een overeenkomst heeft omdat het in beide gevallen draait om the ‘next big thing.

Wie er geen genoeg van kan krijgen: video’s van de keynote presentaties zijn beschikbaar op het MIPCOM YouTubekanaal. En vanaf 7 november een terugblik in de digitale editie van BM, inclusief uitgebreid fotoverslag van de eerste Holland Beach Party in oktober.

Jeroen te Nuijl
Hoofdredacteur BM

De week van Jeroen te Nuijl

2017 - week 42