Jeroen te Nuijl
2017 - week 42

Helikopterview

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de hoofdredacteur van BM dit platform gebruikt voor (zelf)promotie. Maar enkele late afmeldingen voor deze rubriek plus het feit dat deze week in Cannes de MIPCOM plaatsvindt, maakten dat wat collega’s riepen: ‘Waarom doe je het eigenlijk zelf niet?’

Aldus geschiedt. En het is misschien ook wel toepasselijk, want terugrekenend vanaf 1990 – mijn eerste bezoek aan deze internationale televisiebeurs annex conferentie – zou dit opgeteld wel eens de vijftigste keer kunnen zijn (voor zowel MIPTV in april als MIPCOM in oktober) dat ik in Cannes ben. Die jubileumvisite kreeg op zaterdag al meteen een extra feestelijk tintje. Op het vliegveld van Nice stond voor het eerst een helikopter klaar die ons in welgeteld zeven minuten naar de haven van Cannes bracht.

Een leuke stunt van het Hilversumse bedrijf Vote Company voor Nederlandse MIPCOM-gangers, die voor een adembenemende helikopterview zorgde. En die biedt de beurs sinds jaar en dag ook in figuurlijke zin. De organisatie (Reed MIDEM) rept reeds van circa 14.000 deelnemers uit meer dan honderd landen, inclusief ruim 4800 programma-aankopers. Dat betekent dat MIPCOM (‘Welcome to the Kingdom of Content’, vermeldt de beurstas) nog steeds dé thermometer is voor de stand van zaken in de internationale mediawereld.

Hoewel traditiegetrouw bij Nederlanders iets minder in trek dan MIPTV, telt de ‘deelnemersbijbel’ alleen al bijna zeventig vaderlandse bedrijfsafvaardigingen, van (heel) groot tot klein. Taco Ketelaar beschreef hier vorige week al treffend ‘de rituele dans die eenieder stoïcijns blijft uitvoeren’ in Cannes. Tot die tradities behoort ook de BBQ & Drinks op zondagavond bij Just Entertainment in Villa Mystique, altijd geslaagd en gezellig. En vandaag natuurlijk onze eigen Holland Beach Party, voor het eerst ook tijdens MIPCOM in Plage Royale aan het strand en hopelijk net zo zonovergoten als gisteren. Daarover morgen meer!

Jeroen te Nuijl
Hoofdredacteur BM