Arun Maljaars
2017 - week 43

Millennial herfstvakantie

Voor veel mensenkinderen is het sinds gisteren herfstvakantie. Ik heb een beetje een melancholisch gevoel bij de herfstvakantie, als kind dan. Wind, regen, sloffen op de bank, chocolademelk en nog lang geen zwarte pietendiscussie.

Als kind was ik destijds al niet weg te slaan voor de televisie en wilde liever dat mijn ouders onze NCRV-gids voorlazen dan een boekje. #TrueStory. De generatie die nu herfstvakantie geniet, heeft een heel ander kijkpatroon dan wij nu hebben,m om even een open deur in te trappen. En dan heb ik het over ‘wij’ als in ‘de millennials’ waartoe ik ook behoor.

Millennials worden in het algemeen beschouwd als lui en eigenwijs, zowel als consument als op de werkvloer. Omdat wij de eerste generatie vormen die is opgegroeid met de IT-techniek van tegenwoordig. Veel millennials om mij heen zeggen dat hun werk saai is omdat ze hun 40-urige werkweek in 20 uur kunnen doen. En dan meer werk verzetten dan collega’s en dus meer ‘vrije tijd’ over hebben, waardoor ze lui lijken.

Millennials zijn zeker eigenwijs. En by the way, we haten het om direct met millennial te worden aangesproken. Na een managementverandering vorige zomer hebben we bij INSIGHT TV besloten om ons te richten op deze moeilijke doelgroep. Beweegredenen zijn dat kabelaars en telco’s deze groep aan zich willen binden, waardoor ze op zoek zijn naar zenders, apps en content die inspeelt op deze doelgroep.

Logischerwijs willen adverteerders dat ook. En deze categorie, vooral aan de mannelijke kant, is altijd geïnteresseerd in de nieuwste techniek (lees 4K-UHD). De content strategie die hieruit voorkwam, is dat INSIGHT TV online trends wil mixen met hoogwaardige producties (4K-UHD), waarbij wij de online community willen inzetten als talenten (influencers/vloggers/creators). Maar wel passend bij het desbetreffende onderwerp. Het heeft totaal geen zin om te kopiëren wat er online gebeurt, maar een extensie ervan is wel interessant voor doelgroep en fanbase.

Alles voor INSIGHT TV wordt gefilmd met native English speakers. Waarbij wij uit een gigantische pool met influencers kunnen kiezen. Met alle bots van tegenwoordig is natuurlijk een onderscheid te maken tussen ‘kwantitatieve en kwalitatieve influencers’. INSIGHT TV doet ook lekker mee aan het buzzword ‘storytelling’. Om uit te leggen wat we precies aan het doen zijn, zeg ik vaak: een kruising tussen Red Bull (alleen maar actie laten zien) en VICE (verhalen op het randje). Wij vertellen echte verhalen achter action sports, lifestyle en entertainment.

Een paar voorbeelden van programma’s: Secrets of Darkfest, waarbij wij de beste mountainbikers volgen tijdens hun eigen evenement in Zuid Afrika, Street Art Challenge (twee graffiti artists met totaal verschillende stijlen moeten voor een opdrachtgever een kunstwerk maken op een muur) en THRU, trendy voor ‘erdoorheen’. Een unieke gameshow waarbij twee teams in tegengestelde richting van A naar B moeten lopen. De route is 10 meter breed en mag niet overschreden worden, met natuurlijk allemaal obstakels waar men over, onder en doorheen moet. Wij selecteren de influencers/kandidaten op hun internationale uitstraling en fanbase. We denken niet meer in landen of culturen, maar gewoon: is deze persoon leuk om te volgen? Dan doen we dat.

Over 30 jaar zal iemand deze stukjes schrijven en hoogstwaarschijnlijk een hele andere kijk hebben op de content vanuit zijn of haar ‘generatie Z’ positie. Ik ga er eigenlijk vanuit dat ik tegen die tijd met de televisie/hologram aan, sloffen op de bank met mijn kleinkinderen herfstvakantie vier.

Arun Maljaars
Global Content Strategy Manager INSIGHT TV

De week van Arun Maljaars

2017 - week 43