Arun Maljaars
2017 - week 43

Bubbels met de klant

Vandaag staat in het teken van MIPCOM follow-ups. Voor een bedrijf met internationale contacten zijn events als MIPCOM goede momenten om gezichten bij een naam te krijgen. Het is niet efficiënt om iedere week van Zuid Korea via de USA naar Duitsland te vliegen.

Het doel van INSIGHT TV op evenementen als in Cannes is het hebben van afspraken met kabelaars, telco’s, content distributeurs en producenten uit onze belangrijkste markten. Vrienden en familie denken vooral dat ik de hele dag ‘bubbels met de klant’ aan het doen ben, maar wanneer je een doel stelt voor de beurs is de MIPCOM veel meer dan alleen het aftellen tot de Holland Beach Party van de Klappers. Wat wel weer enorm leuk was natuurlijk 😉

Toen ik begon met werken bij (destijds)Palm Plus als professioneel afwasser voor de eerste editie van MasterChef, kon ik haast niet geloven dat de mediawereld iedere zes maanden in Cannes zit. Na diverse functies was ik dan ook heel vereerd dat ik gevraagd werd door producent Roy Aalderink om voor het eerst mee te gaan naar MIPCOM. Voor een 25-jarige was het een overweldigende ervaring.

Palm Plus CFO Jan Schots nam mij iedere avond mee naar de Grand (een traditie die wij in stand houden) en onder het genot van een 9 € biertje stelde hij me aan iedereen voor. Eten bij de lieflijke Franse bistro Chez Vincent et Nicholas was een openbaring. En nog steeds! Vorige week zaten we hier te eten met een Portugees (MonsterEnergy), een Koreaan (CJ+E&M), een Duitser (DeutscheTelekom) en een Zuid-Afrikaan; ze konden bijna niet geloven dat dit eten lekkerder was dan menig andere (veel te dure) tent aan de Croisette.

De (Nederlandse) mediawereld zit zoals overal in een veranderingsproces. Het instromen van jong en nieuw talent is daarbij cruciaal. Wanneer je in Cannes loopt, is de gemiddelde leeftijd ver boven de 45 jaar waarbij vooral door de grotere creatieve bedrijven geen echte innovatie wordt gebracht. Dat was echt een ‘Sinterklaas-bestaat-niet’ momentje voor mij aan het begin. Het gaat (of ging) er niet om hoe origineel of bijzonder een nieuw programma is, maar meer: hoeveel kunnen we kopiëren zodat het lijkt op het andere wat goed scoort zodat het risico verminderd wordt.

Dat proberen wij bij INSIGHT TV anders te doen; kom met ideeën die je niet durft te pitchen bij andere klanten, dan kan het altijd nog te extreem zijn en moeten we gaan schaven, maar in ieder geval is de insteek al anders. Bij events als Cannes Lions zie je de verjonging al. Bedrijven die hun jonge honden meenemen omdat zij nieuwe inzichten brengen.

We zitten met z’n allen in deze media-/creatieve branche omdat we het leuk vinden toch? Als iets je passie is en je houdt ervan, dan is het de verantwoordelijkheid voor de oudere generatie om de branche (zeker op creatief niveau) klaar te maken voor de toekomst. Neem de nieuwe, jongere garde mee op sleeptouw en verblijd de wereld met originele en vernieuwende concepten, wees niet bang voor de opkomst van de digitale wereld en nieuw talent in de vorm van influencers. Omhels hen en kijk waar samenwerking mogelijk is. Alleen op die manier is creatieve groei in deze branche haalbaar.

Arun Maljaars
Global Content Strategy Manager INSIGHT TV