William Valkenburg
2018 - week 42

Maandag met Lubach

Het prettige van de hedendaagse media is dat je ze tijd- en plaatsonafhankelijk kunt gebruiken. Dat merken we dagelijks bij de VPRO, waar bijvoorbeeld Zondag met Lubach op de maandag erna het meest online wordt bezocht en teruggekeken.

Ook uitzendingen van Tegenlicht, reisprogramma’s en documentaires doen het vaak goed online, niet alleen kort na uitzending. Zelf bepalen wanneer we iets kijken is voor veel mensen een vanzelfsprekendheid geworden.

Tijdens een verlate zomervakantie vorige week op Mallorca appte mijn jongste zoon ons enthousiast over de video van Arjen Lubach over de woningmarkt. Niet zo gek, omdat hij net de sleutel had gekregen van zijn eerste huurappartement in Hilversum en dus een en ander aan den lijve had ondervonden. Wij lachend kijken op een terrasje aldaar om daarna met hem te concluderen dat hij het toch nog goed had getroffen.

In zijn nieuwe huis hangt nog steeds een televisie, maar de games, films en series die mijn zoon daarop bekijkt, zijn bij uitzondering van lineaire aard. De meeste programma’s selecteert hij op basis van aanbevelingen van vrienden of wat er wordt aangeboden via zijn favoriete kanalen. En daar zit overigens ook Arjen Lubach tussen, maar niet alleen op zondag en niet alleen als compleet programma.

Hoge kijkcijfers zijn niet langer vanzelfsprekend en om vandaag de dag een breed publiek te bereiken ontkomt geen omroep er aan zijn inhoud in verschillende vormen op verschillende kanalen aan te bieden en de relatie met het publiek via sociale media te onderhouden en versterken. Zelf kijk ik graag sommige items uit Zondag met Lubach de dag erna nog eens terug, ook al heb ik ze al gezien. Gewoon omdat ze goed gemaakt zijn qua tekst, beeld, opbouw, argumentatie en timing. Vandaag ga ik die over Judith Sargentini en Hongarije nog eens bekijken.

Kijk gezellig mee via deze link, wanneer het jou uitkomt!

William Valkenburg
Channelmanager vpro.nl