Daan van Leeuwen
2019 - week 44

Gratis data!

Fans, anderen noemen het ambassadeurs, van een merk, zijn belangrijk voor een merk. Ze zijn loyaal, kopen graag je producten en praten er met trots over met anderen.

Direct in contact treden met fans is bijzonder belangrijk en de huidige social mediakanalen maken dat mogelijk en merken maken daar zeer dankbaar gebruik van. Afgelopen zondag in #tegenlicht van de VPRO werd aandacht besteed aan de grote dataroof van onder andere Google en Facebook. Een interessante uitzending waar gesproken werd over de verborgen mechanismen van onze digitale economie. De focus in deze uitzending lag op het individu en het bewust en onbewust delen van belangrijke persoonlijke informatie. Bedrijven en merken kwamen hier niet aanbod, terwijl juist zij hun fans oproepen hen te volgen.

Gratis data

Volg ons op Instagram. Like ons op Facebook! Dans mee op TikTok. Praat met ons via Whatsapp. Deze kreten komen dagelijks voorbij op advertenties van grote gerenommeerde merken als BMW, LEGO, Albert Heijn, Efteling, Heineken en vele andere. Allemaal met de intentie zoveel mogelijk volgers te krijgen en likes binnen te halen. Met betaalde campagnes promoten bedrijven hun producten door hun huidige en nieuwe gebruikers naar platforms als Instagram en Facebook te sturen. En het klopt, vaak leveren die campagnes het korte termijnresultaat, maar daar gaat in dit geval niet om.

Het uiteindelijke resultaat is dat bedrijven als Google en Facebook inclusief Instagram en Whatsapp toegang hebben gekregen tot de verhalen, foto’s, telefoonnummers en interesses van de fans van deze merken. Informatie die de merken heel graag zelf willen hebben, maar waar ze niet altijd volledige of geen toegang toe krijgen. En zo geven we allemaal bewust maar vooral onbewust veel data aan een klein aantal bedrijven als Facebook, Apple, Google en Amazon. Data die zij gebruiken om hun eigen diensten te verbeteren, prima, maar vooral ook om deze te verkopen aan derden.

Maar het kan ook anders. Het is namelijk mogelijk om direct in contact te komen met eigen fans, om hun gegevens te krijgen en hen daarvoor te belonen en beter te verkopen, zonder ingewikkelde oncontroleerbare algoritmes en met relevante data. Het vergt een beperkte investering om het op te zetten en te onderhouden, maar de campagnes en content creatie op social media zijn ook niet zonder kosten.

Ik praat momenteel met een aantal partijen om hun ‘fanbase’ op een andere manier te benaderen en de loyaliteit van hun fans te belonen met relevante bestaande content. Deze partijen begrijpen dat hun huidige manier van benaderen hen niet het gewenste resultaat oplevert. Een ander belangrijk aspect is dat met de nieuwe manier van werken de privacy van hun fans wel gewaarborgd is.

Het enige wat je nodig hebt is fans en content. Als je die content nog niet hebt, dan maken we die voor je. Tot morgen,

Daan van Leeuwen
Content Broker & expert kids- en familie-entertainment