Daan van Leeuwen
2019 - week 44

Get together

Deze maand publiceerde Viacom een onderzoek: Every Age, Every Aisle, Everywhere: Understanding Consumers Today. De belangrijkste bevinding van het rapport is dat als het om ‘geluk’ gaat, het niet meer om geld draait, maar om tijd en in het bijzonder ‘tijd doorbrengen met familie en vrienden’.

Op de tweede plaats staat ‘tijd voor plezier en ontspanning’ en tot slot ‘op vakantie gaan’. Deze top 3 van geluk geldt voor alle deelnemers in de leeftijd van 6 tot 54 jaar uit 31 landen. Een andere bijzondere uitkomst is dat gezinnen het belangrijk vinden om samen iets mee maken en die ervaring met elkaar te kunnen delen.
Het onderzoek staaft de trend dat bij volwassenen en in het bijzonder bij ouders de behoefte leeft om iets ‘live’ mee te maken, om zo onvergetelijk momenten en ervaringen te creëren. De kracht van kids is groot en die verdubbelt als naast de kinderen ook de ouders plezier hebben.

DJ Martin Garrix wilde graag iets terug doen voor zijn oudere en jongere fans en startte drie jaar geleden met een reeks shows voor alle leeftijden. Guus Meeuwis gaf het afgelopen jaar zijn eerste concert onder de noemer ‘Groots Junior’. Beiden spelen in op de behoefte van oudere fans die nu zelf kinderen hebben en maken het mogelijk voor hen om nu samen met hun kids (de ‘nieuwe’ fans) te genieten in een unieke live setting.
Dat live events naast ervaringen en geluksmomenten een enorme push kunnen geven aan je merkloyaliteit bewijst Super RTL, waar ik een aantal dagen per week werk als adviseur. Ieder jaar organiseren zij een zomerevenement in de vorm van een tour die van mei tot en met september langs elf steden trekt. Hiermee heeft Super RTL de afgelopen zomer meer dan 800.000 kinderen en ouders bereikt en mooie herinneringen gecreëerd.

Natuurlijk is het niet altijd nodig om fysieke live events te organiseren. Het huidige medialandschap leent zich juist meer dan ooit voor ‘event programming’ in welke online/offline vorm dan ook. De mogelijkheden zijn eindeloos voor partijen met zowel klein als groot budget.
Zo heb ik in april voor FanTube een Pop-Up Zender opgezet voor de live stream van hét Boxing Event tussen de YouTubers Harm & Tim. Deze live stream werd geregistreerd met drie geschakelde camera’s inclusief live chat. Het werd een uniek event mede door de chat. Want met de comments en vragen van de fans konden we ‘live’ reageren door de host, in dit geval Bas van Teylingen, op pad te sturen en op zoek te gaan naar de antwoorden bij de boxers en de aanwezige bekende YouTubers. Dit gaf een geweldige dynamiek en is een voorbeeld van ‘hoe echt en in verbinding met hun fans’ live online evenementen kunnen zijn. Fijn weekend!

Daan van Leeuwen
Content Broker & expert kids- en familie-entertainment